2014
Mám základní vzdělání. Příčiny a důsledky předčasných odchodů ze studia a ze vzdělávání
HLOUŠKOVÁ, LenkaZákladní údaje
Originální název
Mám základní vzdělání. Příčiny a důsledky předčasných odchodů ze studia a ze vzdělávání
Název anglicky
I finished only primary school. Causes and effects of dropping out of school and education
Autoři
HLOUŠKOVÁ, Lenka (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Studia paedagogica, Brno, Masarykova univerzita, 2014, 1803-7437
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14210/14:00077906
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
předčasný odchod ze studia; předčasný odchod ze vzdělávání; středoškolské vzdělání; dospělí
Klíčová slova anglicky
early school leaving; dropout; upper secondary education; adults
Štítky
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 25. 3. 2015 12:49, doc. Mgr. Martin Sedláček, Ph.D.
V originále
Předčasné odchody ze vzdělávání jsou spojovány s řadou negativních dopadů na život jedince i společnosti a závažnost těchto dopadů vede k monitorování míry předčasných odchodů ze vzdělávání jako jednoho z důležitých ukazatelů kvality vzdělávacích systémů i k tomu, že se předčasným odchodům věnuje výzkumná pozornost. V České republice je míra předčasných odchodů ze vzdělávání tradičně relativně nízká, ale aktéři předčasných odchodů neměli dosud mnoho příležitostí prezentovat svůj pohled na věc. Cílem tohoto textu je tedy přiblížit pohled respondentů, kteří předčasně ukončili vzdělávání na střední škole, na příčiny a následky jejich předčasných odchodů a díky kvalitativnímu výzkumnému přístupu také rozplést pomyslné klubko souvislostí mezi příčinami a následky předčasných odchodů. Základní vztah mezi jednotlivými typy příčin (špatná volba, nedobrovolný odchod, odpoutání se) a přímými krátkodobými až střednědobými dopady na život jedince se odvíjí od vzdělávacích aspirací samotných aktérů.
Anglicky
Early school leaving has a number of negative effects on a persons life as well as on society, and the gravity of these effects has led to monitoring of and focused research interest on dropout rates as an important indicator of the quality of education systems. In the Czech Republic, the rate of early school leaving has been traditionally low, but dropout actors have had limited opportunities to present their points of view. The aim of this text is to introduce the views of dropouts from upper secondary education, examine the causes and effects of their early school leaving, and unravel the proverbial conundrum of causes and effects of early school leaving using a qualitative research method. The basic relationship between individual types of causes (poor choices, involuntary leaving, and disengagement) and the direct short-term to mid-term effects upon a persons life result from the educational aspirations of the actors themselves.
Návaznosti
MUNI/A/0820/2013, interní kód MU |
|