D 2014

Tacit Knowledge of Trainee Teachers in Unexpected Educational Situations

KRÁTKÁ, Jana

Základní údaje

Originální název

Tacit Knowledge of Trainee Teachers in Unexpected Educational Situations

Autoři

KRÁTKÁ, Jana (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

1. vyd. Newark, Advances in Education Research, Vol. 61, od s. 264-271, 8 s. 2014

Nakladatel

IERI

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Spojené státy

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14410/14:00074224

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-1-61275-068-2

ISSN

UT WoS

000345380100046

Klíčová slova česky

Tacit knowledge; Narrative; Trainee teachers; Teaching practice

Klíčová slova anglicky

Tacit knowledge; Narrative; Trainee teachers; Teaching practice

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 26. 2. 2015 15:54, Dana Nesnídalová

Anotace

V originále

In this study I address the formation of trainee teachers’ tacit knowledge, i.e. students of the Faculty of Education. The goal of the paper is to ascertain the influence of unexpected situations on the formation of trainee teachers’ tacit knowledge during their teaching practice. This knowledge and experience is shared through narrative. As a field text I use reflective journals, which the students keep throughout the term, and especially interviews with the students before and after the lesson they taught. The research sample includes 7 first-year students of a Master’s degree study programme at the Faculty of Education, Masaryk University (Brno, Czech Republic). Based on an analysis of the texts, it appears that the key role is in the formation process of tacit knowledge is played by unexpected situations, emotional involvement and previous personal experience which forms the basis for the student’s subjective concept of the educational process. Combinations of these elements appear in the process of formation of tacit knowledge.

Návaznosti

GA13-20049S, projekt VaV
Název: Osvojování tacitních znalostí studenty učitelství v průběhu jejich pedagogické praxe
Investor: Grantová agentura ČR, Osvojování tacitních znalostí studenty učitelství v průběhu jejich pedagogické praxe