HRBÁČEK, Jiří, Martin KUČERA, Zdeněk HODIS a Martin DOSEDLA. ICT IN TECHNICAL SUBJECTS. International Journal of Information and Communication Technologies in Education. 2014, roč. 1/2014, č. 3, s. 5-16. ISSN 1805-3726.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název ICT IN TECHNICAL SUBJECTS
Název česky ICT V TECHNICKÝCH PŘEDMĚTECH
Autoři HRBÁČEK, Jiří (203 Česká republika, garant, domácí), Martin KUČERA (203 Česká republika, domácí), Zdeněk HODIS (203 Česká republika, domácí) a Martin DOSEDLA (203 Česká republika, domácí).
Vydání International Journal of Information and Communication Technologies in Education, 2014, 1805-3726.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14410/14:00077942
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky externí systém; ICT; technické předměty; 3D; 2D; interaktivní animace
Klíčová slova anglicky external system; ICT; technical subjects; 3D; 2D; interactive animations
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnil: Ing. Zdeněk Hodis, Ph.D., učo 249325. Změněno: 16. 3. 2015 11:49.
Anotace
This contribution aims to summarize up to now experience and show some practical results of research that have been conducted. ICT have currently spread almost into all areas of human interests. These technologies accompany us during our rest and entertainment and enable fast and easy communication across vast distances. Moreover, they are used in education and science and control systems around us allowing easier design and construction of these systems. However, they cannot be taken as the only one perfect and best technology. Our research and experience in education of technical subjects shows that they cannot replace the work with real systems and models. In fact, no simulation or animation, even the most perfect one, can fully replace reality. Nevertheless, reality properly completed with animations or simulations offers many possibilities that were previously unthinkable. It is very important in education to show proper interdisciplinary relationships which are the true image of the real world. Also, it is essential for pupils and students to acquaint themselves with the practical problems from their practice. They have accustomed to computer design and project and assembly documentation and they understand technical documentation. Further, they have realized that these are direct images of real systems and they have learned to create and use them. At our department, we have focused on those issues. Students profit from acquired knowledge and skills in one subject that can be used in other subjects.
Anotace česky
Příspěvek si klade za cíl shrnout dosavadní zkušenosti a ukázat některé praktické výsledky prováděných výzkumů. ICT vstupují v současnosti do téměř všech oblastí lidského konání. Tyto technologie nás provázejí při odpočinku, zábavě, umožňují operativně a rychle komunikovat na obrovské vzdálenosti, slouží ve výuce, vědě, řídí systémy kolem nás, umožňují návrh a usnadňují konstrukci těchto systémů. Nelze je však stavět do pozice jediné, nejdokonalejší a všenahrazující technologie. Jak ukazují naše výzkumy a zkušenosti získané při výuce v technických předmětech, nemohou nahradit práci s reálnýmy systémy a modely. Žádná, byť sebedokonalejší simulace či animace nedokáže plně nahradit realitu. Na druhou stranu relita vhodně dolpněná animacemi či simulacemi dává možnosti, které dříve nebyly myslitelné. Velmi důležité je také ve výuce ukázat správné mezioborové vztahy, které jsou skutečným obrazem reálného světa. Je důležité, aby se žáci i studenti na praktických úlohách seznamovali s tím, co je v praxi bude čekat. Zvykli si na počítačové konstruování a tvorbu projektové a výrobní dokumentace. Porozuměli výkresům a schematům a uvědomili si, že tyto jsou přímým obrazem reálných systémů. Naučili se je vytvářet a používat. Na naší katedře se uvedené problematice věnujeme. Studenti získané znalosti a dovednosti v jednom předmětu využívají v předmětech dalších.
VytisknoutZobrazeno: 6. 9. 2024 21:21