J 2014

ICT IN TECHNICAL SUBJECTS

HRBÁČEK, Jiří, Martin KUČERA, Zdeněk HODIS a Martin DOSEDLA

Základní údaje

Originální název

ICT IN TECHNICAL SUBJECTS

Název česky

ICT V TECHNICKÝCH PŘEDMĚTECH

Autoři

HRBÁČEK, Jiří (203 Česká republika, garant, domácí), Martin KUČERA (203 Česká republika, domácí), Zdeněk HODIS (203 Česká republika, domácí) a Martin DOSEDLA (203 Česká republika, domácí)

Vydání

International Journal of Information and Communication Technologies in Education, 2014, 1805-3726

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14410/14:00077942

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

externí systém; ICT; technické předměty; 3D; 2D; interaktivní animace

Klíčová slova anglicky

external system; ICT; technical subjects; 3D; 2D; interactive animations

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 16. 3. 2015 11:49, Ing. Zdeněk Hodis, Ph.D.

Anotace

V originále

This contribution aims to summarize up to now experience and show some practical results of research that have been conducted. ICT have currently spread almost into all areas of human interests. These technologies accompany us during our rest and entertainment and enable fast and easy communication across vast distances. Moreover, they are used in education and science and control systems around us allowing easier design and construction of these systems. However, they cannot be taken as the only one perfect and best technology. Our research and experience in education of technical subjects shows that they cannot replace the work with real systems and models. In fact, no simulation or animation, even the most perfect one, can fully replace reality. Nevertheless, reality properly completed with animations or simulations offers many possibilities that were previously unthinkable. It is very important in education to show proper interdisciplinary relationships which are the true image of the real world. Also, it is essential for pupils and students to acquaint themselves with the practical problems from their practice. They have accustomed to computer design and project and assembly documentation and they understand technical documentation. Further, they have realized that these are direct images of real systems and they have learned to create and use them. At our department, we have focused on those issues. Students profit from acquired knowledge and skills in one subject that can be used in other subjects.

Česky

Příspěvek si klade za cíl shrnout dosavadní zkušenosti a ukázat některé praktické výsledky prováděných výzkumů. ICT vstupují v současnosti do téměř všech oblastí lidského konání. Tyto technologie nás provázejí při odpočinku, zábavě, umožňují operativně a rychle komunikovat na obrovské vzdálenosti, slouží ve výuce, vědě, řídí systémy kolem nás, umožňují návrh a usnadňují konstrukci těchto systémů. Nelze je však stavět do pozice jediné, nejdokonalejší a všenahrazující technologie. Jak ukazují naše výzkumy a zkušenosti získané při výuce v technických předmětech, nemohou nahradit práci s reálnýmy systémy a modely. Žádná, byť sebedokonalejší simulace či animace nedokáže plně nahradit realitu. Na druhou stranu relita vhodně dolpněná animacemi či simulacemi dává možnosti, které dříve nebyly myslitelné. Velmi důležité je také ve výuce ukázat správné mezioborové vztahy, které jsou skutečným obrazem reálného světa. Je důležité, aby se žáci i studenti na praktických úlohách seznamovali s tím, co je v praxi bude čekat. Zvykli si na počítačové konstruování a tvorbu projektové a výrobní dokumentace. Porozuměli výkresům a schematům a uvědomili si, že tyto jsou přímým obrazem reálných systémů. Naučili se je vytvářet a používat. Na naší katedře se uvedené problematice věnujeme. Studenti získané znalosti a dovednosti v jednom předmětu využívají v předmětech dalších.