2014
Factors of Positive Functioning in the Context of Transforming Societies: Results of the Brno Longitudinal Study Life-Span Human Development
BLATNÝ, Marek, Martin JELÍNEK a Katarína MILLOVÁZákladní údaje
Originální název
Factors of Positive Functioning in the Context of Transforming Societies: Results of the Brno Longitudinal Study Life-Span Human Development
Název česky
Faktory pozitivního fungování v kontextu měnících se společností: Výsledky Brněnského výzkumu celoživotního vývoje člověka
Autoři
Vydání
What's Next for Democratic Capitalism? Social and Systemic Problems of Central European Democracies, 2014
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Obor
50101 Psychology
Stát vydavatele
Polsko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Klíčová slova česky
longitudinální výzkum; adaptivní sociální fungování; měnící se společnost
Klíčová slova anglicky
longitudinal research; adaptive social functioning; transition society
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 13. 4. 2018 10:09, PhDr. Katarína Millová, Ph.D.
V originále
The aim of the study was to predict adaptive social functioning in terms of career stability in middle adulthood based on personality and socio-economic variables from childhood/adolescence and early adulthood. 83 people have participated in an ongoing longitudinal study started in 1961 (54 % women). Personality traits were measured by means of Maudsley Personality Inventory at the age of 16 years. Socio-economic variables include information about parental socio-economic status and the participants’ highest education. Career stability was established using Life Calendar Method. We distinguish two adaptive career lines (stable and changeable) and one non-adaptive career line (unstable). We have identified expected but not significant influences of socio-economic status on career stability: stable career is more frequent among people with higher education while unstable career line is more usual among people with lower education. We have found also intergenerational continuity in both dimensions of socio-economic status: education and occupation (parental SES and participant´s SES). As the only predictor of type of career line we have identified extraversion in adolescence: changeable career is more frequent in extraverts, while unstable career is more frequently seen in introverts.
Česky
Cílem studie byla predikce adaptivního sociálního fungování jako kariérní stability ve střední dospělosti na základě osobnostních a socioekonomických proměnných z dětství/adolescence a mladé dospělosti. 83 lidí se zúčastnilo longitudinální studie, která začala v roce 1961 (54 % žen). Osobnostní rysy byly měřeny pomocí Maudsley Personality Inventory ve věku 16 let. Socioekonomické proměnné zahrnovaly informace o socioekonomickém statusu rodičů a nejvyšším vzdělání participantů. Kariérní stability byla hodnocena na základě metody Kalendáře životní historie. Rozdělili jsme dvě adaptivní kariérní linie (stabilní a proměnlivá) a jednu neadaptivní linii (nestabilní). Identifikovali jsme očekávatelné, ale nevýznamné vlivy socioekonomického postavení na kariérní stabilitu: stabilní kariéra je častější u lidí s vyšším vzděláním, zatímco nestabilní kariéra je častější u lidí s nižším vzděláním. Našli jsme také mezigenerační kontinuitu v obou dimenzích socioekonomického postavení: vzdělání i zaměstnání (rodičovské SES a SES participantů). Jako jediný prediktor typu kariérní linie jsme identifikovali extraverzi v adolescenci: proměnlivá kariéra je častější u extravertů, zatímco nestabilní kariéra se častěji vyskytuje u introvertů.
Návaznosti
GAP407/10/2410, projekt VaV |
|