2014
Charakteristiky výukové komunikace a jejich vliv na žákovské učení
SEDLÁČEK, MartinZákladní údaje
Originální název
Charakteristiky výukové komunikace a jejich vliv na žákovské učení
Název anglicky
Factors of educational communication and their impact on pupil learning
Autoři
SEDLÁČEK, Martin (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Konference České asociace pedagogického výzkumu 2014 v Olomouci, Olomouc, 8-10. 9. 2014, 2014
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14210/14:00074260
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
výuková komunikace; výsledky učení; dotazníkové šetření; regresní analýza
Klíčová slova anglicky
educational communication; learning results; survey; multiple regression
Štítky
Změněno: 22. 3. 2015 20:59, Mgr. Vendula Hromádková
V originále
V příspěvku představujeme dílčí výsledky z výzkumného projektu „Učitel a žáci v dialogickém vyučování“ (GA 13-23578S). Na základě empirickým dat sledujeme vztah mezi učením žáků a vybranými charakteristikami výukové komunikace. Příspěvek vychází z dat kvantitativní fáze projektu. Ta byla založena na dotazníkovém šetření, populaci tvořili žáci druhého stupně ZŠ v Jihomoravském kraji. Výzkumný vzorek se skládá z 256 žáků 16 tříd. Dotazník se skládal z 50 položek zaměřených na vnímání různých charakteristik výuky a percepci učení. Dotazník byl konstruován na základě předvýzkumu a s oporou o zahraniční měřící nástroje (Chesebro, McCroskey, 2000). V příspěvku představuje hlavní výsledky analýz dotazníkových dat. Pozornost nejprve věnujeme klíčovým charakteristikám výukové komunikace, které vzešly z faktorové analýzy. Důraz následně klademe na otázku, jak tyto faktory souvisejí s žákovským učením v kognitivní i afektivní dimenzi.
Anglicky
This study examines whether the nature of educational communication influences student learning or not. It is based on a questionnaire which inquires as to what the features of educational communication and indicators of student learning are. The study surveys the results of an analysis of data coming from 256 lower secondary school students who study in the South Moravian Region. The results show that features of educational communication significantly influence student learning and that the most important variable is students' participation in communication.
Návaznosti
GA13-23578S, projekt VaV |
|