CHMELAŘOVÁ, Marcela. Tragikomická revolučnost odvahy. Richard Fremund v Topičově salonu na jaře 1956 (jedna výstava v kontextu doby). Opuscula historiae artium. Brno: Masarykova univerzita, 2014, roč. 63, 1-2, s. 56-65. ISSN 1211-7390.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Tragikomická revolučnost odvahy. Richard Fremund v Topičově salonu na jaře 1956 (jedna výstava v kontextu doby)
Název anglicky The Tragicomic Revolutionism of Courage. Richard Fremund at Topič Salon in the Spring of 1956 (One Exhibition in the Context of an Era)
Autoři CHMELAŘOVÁ, Marcela (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Opuscula historiae artium, Brno, Masarykova univerzita, 2014, 1211-7390.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor Umění, architektura, kulturní dědictví
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW Digitální knihovna FF MU
Kód RIV RIV/00216224:14210/14:00078009
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova anglicky Richard Fremund (1928–1969); Czech art; 1950s; cultural policy; exhibition organisation; art criticism; Czechoslovak Writers Gallery; Miroslav Lamač; Sydney Gruson; František Dvořák; Máj Group
Štítky rivok
Změnil Změnila: Mgr. Vendula Hromádková, učo 108933. Změněno: 20. 3. 2015 10:33.
Anotace
V pohnuté společensko - politické atmosféře jara 1956 na sebe svým prvním větším vystoupením v bývalém Topičově salonu malíř Richard Fremund (1928 – 1969) strhl mimořádnou pozornost kulturní veřejnosti i výtvarné kritiky. Výstava, která oproti očekávání nebyla uzavřena, se kontroverzním obsahem neslučovala s oficiální doktrínou socialistického realismu ani předchozím politicky podbízivým programem Galerie Československý spisovatel. Na pozadí dobového uvolňování kulturní politiky a nespokojenosti „poblázněné inteligence“ působila jako roznětka kritických názorů a emotivních obdivných reakcí. Její bouřlivý ohlas se díky zahraničnímu korespondentu, působícímu v té době v Praze a ve Varšavě, pět dní po vernisáži dostal do nedělního vydání The New York Times. V New Yorku článek s titulkem Prague Art Show Scorns Realism… Exhibition by Czech Painter Disregards All Party Roules but Still Stays Open vzbudil zájem galeristy Franka Perlse, který malíři nabídl samostatnou výstavu. Analýza širokého spektra ohlasů na pozadí dobových událostí je předmětem této studie.
Anotace anglicky
Amidst the turbulent socio-political atmosphere in Czechoslovakia in the spring of 1956, painter Richard Fremund (1928–1969) powerfully captured the attention of the cultural community and art criticism with his first large show at the former Topič Salon. The exhibition and its controversial content ran counter to the official doctrine of Socialist Realism and were even at odds with the earlier politically pandering programme of the Gallery of Czechoslovak Writers. Contrary to expectations, however, the exhibition was not shut down. Against the contemporary backdrop of an increasingly relaxed cultural policy and discontent with the ‘beguiled intelligentsia’ the exhibition ignited a wave of both criticism and emotive admiring reactions. Thanks to the presence of a foreign correspondent who was working at that time in Prague and Warsaw the boisterous reaction the exhibition caused made it into the Sunday edition of The New York Times five days after the opening. In New York, an article titled ‘Prague Art Show Scorns Realism … Exhibition by Czech Painter Disregards All Party Rules But Still Stays Open’ sparked the interest of gallery owner Frank Perls, who offered the artist a solo exhibition. An analysis of the wide variety of reactions to this exhibition against the backdrop of contemporary events is the subject of this study.
Návaznosti
MUNI/A/0806/2013, interní kód MUNázev: Kontinuity a diskontinuity: Umělecká tvorba mezi raně středověkým kultem a obrazovou kulturou moderní doby (Akronym: Kontinuity a diskontinuity v umělecké tvorbě)
Investor: Masarykova univerzita, Kontinuity a diskontinuity: Umělecká tvorba mezi raně středověkým kultem a obrazovou kulturou moderní doby, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 2. 6. 2024 03:20