DIEGO RIVERA PŘÍHODOVÁ, Barbora. Scénografie mluví. Hovory Jarky Buriana s Josefem Svobodou. 1. vyd. Brno: Nakladatelství Masarykovy univerzity, 2014, 304 s. Spisy Masarykovy univerizy v Brně; 428. ISBN 978-80-210-7730-0.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Scénografie mluví. Hovory Jarky Buriana s Josefem Svobodou
Název anglicky Scenography Speaks. Conversations of Jarka Burian with Josef Svoboda
Autoři DIEGO RIVERA PŘÍHODOVÁ, Barbora (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání 1. vyd. Brno, 304 s. Spisy Masarykovy univerizy v Brně; 428, 2014.
Nakladatel Nakladatelství Masarykovy univerzity
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Odborná kniha
Obor Umění, architektura, kulturní dědictví
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
WWW Digitální knihovna FF MU
Kód RIV RIV/00216224:14210/14:00074272
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 978-80-210-7730-0
Klíčová slova česky scénografie; Josef Svoboda; Jarka Burian
Klíčová slova anglicky scénografi; Josef Svoboda; Jarka Burian
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Vendula Hromádková, učo 108933. Změněno: 7. 4. 2015 16:46.
Anotace
Scénografie mluví. Hovory Jarky Buriana s Josefem Svobodou je kritickou edicí pramenů, ve které bylo vybráno, upraveno, tematicky roztříděno a kritickým komentářem opatřeno na 72 hodin audiozáznamů rozhovorů světově proslulého scénografa Josefa Svobody s americkým teatrologem českého původu Jarkou Burianem. Některé hovory byly vedeny osobně, jiné po telefonu; nahrávky obsahují také záznamy Svobodových přednášek, které v 80. letech v USA a Kanadě pronášel, či jeho odpovědí na Burianovy dotazy, které ve volných chvílích zaznamenával. V těchto nahrávkách, které vznikaly mezi lety 1969 a 1994 v Čechách, Americe i Kanadě, se sice v časových skocích, přesto však s jistou kontinuitou, odvíjí Svobodův příběh v jeho osobním podání: svým typicky zaníceným způsobem popisuje inscenace, na kterých zrovna pracuje, vysvětluje souvislosti, záměry, vize, vzpomíná. Osvětluje zde svoji práci a umožňuje tak nahlédnout nejen do postupů, které zkoušel a používal, ale také do svého myšlení o scénografii a divadle vůbec. Materiál dělíme na čtyři základní kapitoly. V první kapitole je Svoboda představen tak, jak se s ním Burian setkal, tzn. jako uznávaný špičkový scénograf v politicky zlomovém období konce 60. let. V druhé kapitole se soustředíme na Svobodovy inscenace Wagnera, na nichž scénograf pracoval převážně v zahraničí v průběhu 70. let, a na jeho mezinárodní pedagogickou činnost, která nás zavádí i do let osmdesátých. Do kapitoly třetí zařazujeme nahrávky týkající se Svobodových vracejících se výpovědí o důležitých uměleckých partnerech, jakým mu byl např. Alfréd Radok, jež jsou přirozeně propojeny spíše s půdou domácí, a také pasáže, které se týkají dalších vybraných inscenací a obecnějších postřehů o scénografii. Poslední kapitola je jakýmsi dovětkem, který přibližuje hovory z období polistopadového, ve kterých Svoboda, již na sklonku své profesní dráhy, mimo jiné otevírá kontroverzní téma své politické afiliace.
Anotace anglicky
Scenography Speaks. Conversations of Jarka Burian with Josef Svoboda is a critical edition of primary archival sources that selects, annotates and comments on 72 hours of conversation between Josef Svoboda (1920-2002), one of the most significant theatre designers of the 2nd half of the 20th century and Jarka Burian (1927—2005), his American biographer and theatre scholar of Czech heritage, recorded over almost 30 years of their close collaboration. Recorded between 1969 and 1994, the tapes unfold Svoboda's personal account of his past, present and future: he recalls the beginnings of his career and the collaborators that have shaped it, he passionately describes productions he is working on, he explains his future visions and intentions. He clarifies the principles of his work enabling his audience to peek inside of the methodologies he used and the technologies he experimented with, revealing his thoughts on scenography and theatre in general. The selected interviews, or their fragments, are divided into four chapters and accompanied throughout by critical commentary. The first chapter exposes the initial encounters of Svoboda and Burian at the end of the "Golden 60s". The second chapter focuses on Svoboda's collaborations on Wagner's operas and points at Svoboda as a teacher by featuring his ideas about education for scenographers as well as his lectures and master classes. The third chapter contains Svoboda's recurring testimonies on the crucial importance of his collaborators and groups Svoboda's more general comments on scenography as a component of performance and an artistic field. The final chapter covers the final phase of Svoboda's work and life in the period after the so-called Velvet Revolution.
Návaznosti
GAP409/11/1082, projekt VaVNázev: Český divadelní strukturalismus: souvislosti a potenciál
Investor: Grantová agentura ČR, Český divadelní strukturalismus: souvislosti a potenciál
VytisknoutZobrazeno: 2. 10. 2024 23:38