FLAŠAR, Martin. Od kódu k hmotě. Několik poznámek k materializaci hudby. In Kolokvium k výstavě Vivat musica!, NG Praha. 2014.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Od kódu k hmotě. Několik poznámek k materializaci hudby
Název anglicky From code to matter. A few remarks on music embodiment
Autoři FLAŠAR, Martin (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Kolokvium k výstavě Vivat musica!, NG Praha, 2014.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Vyžádané přednášky
Obor Umění, architektura, kulturní dědictví
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14210/14:00078035
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova anglicky code; matter; music; embodiment; sculpture; architecture; Xenakis; Sibelius
Štítky rivok
Změnil Změnila: Mgr. Vendula Hromádková, učo 108933. Změněno: 5. 2. 2015 13:25.
Anotace
Hudba je jedním z nejabstraktnějších médií uměleckého vyjádření. Jejím materiálem jsou pouhé vibrace různých materiálů reprezentované symbolickou formou zápisu či záznamu a prchavým časoprostorem její existence je ono benjaminovské „tady a teď“. V okamžiku, kdy se hudba přesunula do prostředí digitálních médií, zpřetrhala poslední vazby na materiální média a stala se abstraktním kódem. Už tak silná touha umělců po něčem uchopitelném a fyzicky tvarovatelném byla zesílena prohlubující se dematerializací světa hudby. Textu předkládá možné příčiny a důsledky této frustrace. Na několika historických příkladech poukazuje na různé způsoby fyzické materializace hudby od druhé poloviny 20. století po současnost. Snaží se ukázat, že hudba se za specifických podmínek může stát tělesem, architekturou či skulpturou.
Anotace anglicky
Music is one of the most abstract media of artistic expression. Its matters are mere vibrations of different materials represented in the symbolic form of notation or as a recordings. Walter Benjamin's "here and now" is the spacetime of its existence. In the moment when music moved to an environment of digital media, the last bounds to physical media were disrupted and music became abstract code. The already strong desire of artists for something material and physically deformable was strengthened by deepening dematerialization of the world of music. The following lecture tries to present the possible causes and consequences of this frustration. On several historical examples are being pointed out the various ways of the physical materialization of music from the late 20th century to the present. The lecture proves that music under specific conditions can become body, architecture or sculpture.
Návaznosti
MUNI/A/0797/2013, interní kód MUNázev: Výzkumné sondy k dějinám hudební kultury na Moravě, především v Brně
Investor: Masarykova univerzita, Výzkumné sondy k dějinám hudební kultury na Moravě, především v Brně, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 21. 5. 2024 20:52