B 2014

Rozumově nadaní studenti s poruchou učení - Cesty od školních výkonových paradoxů k úspěchu

PORTEŠOVÁ, Šárka, Ivana POLEDŇOVÁ, David MACEK, Milan RŮŽIČKA, Ondřej STRAKA et. al.

Základní údaje

Originální název

Rozumově nadaní studenti s poruchou učení - Cesty od školních výkonových paradoxů k úspěchu

Název česky

Rozumově nadaní studenti s poruchou učení - Cesty od školních výkonových paradoxů k úspěchu

Název anglicky

Intellectually gifted students with a learning disability Paths from school achievement paradoxes to success

Autoři

PORTEŠOVÁ, Šárka (203 Česká republika, garant, domácí), Ivana POLEDŇOVÁ (203 Česká republika, domácí), David MACEK (203 Česká republika, domácí), Milan RŮŽIČKA (203 Česká republika, domácí), Ondřej STRAKA (203 Česká republika, domácí) a Jana URMANOVÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Masarykova univerzita, Brno, 140 s. 2014

Nakladatel

Muni Press

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Odborná kniha

Obor

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14230/14:00074289

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

ISBN

978-80-210-7520-7

Klíčová slova česky

nadaní studenti: poruchy učení

Klíčová slova anglicky

gifted students; learning disabilities

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 8. 1. 2015 17:12, doc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D.

Anotace

V originále

Publikace se věnuje problematice souběhu rozumového nadání a poruchy učení u středoškolských a vysokoškolských studentů. Kromě obecného vhledu zacíleného na problematiku formování nadání v období adolescence a rané dospělosti se zaměřuje především na otázky související s úspěšným překonáváním školního znevýhodnění těchto studentů, jež souvisí s jejich poruchou učení. Na konkrétních příkladech výpovědí nadaných studentů s tzv. dvojí výjimečností ukazuje, které faktory a podmínky mohou vést k úspěšné kompenzaci jejich specifických handicapů a souběžně k rozvoji nadání a naopak, které skutečnosti jsou v tomto procesu rizikové. Zvláštní pozornost věnuje kompenzačním strategiím, které tito studenti používají, otázkám spojeným s motivací, porozuměním a přijetím dvojí výjimečnosti, ale i problematice emoční podpory těchto studentů ze strany rodičů a učitelů.

Anglicky

The publication deals with the issue of concurrent intellectual giftedness and learning disability in secondary school and university students. Besides giving a general insight aimed at the issue of forming giftedness in the period of adolescence and early adulthood, it concentrates in particular on questions associated with successful overcoming of these students’ school disadvantage related to their learning disability. On particular examples of responses given by gifted students with the so-called twice exceptionality, it shows which factors and conditions can lead to successful compensation of their specific handicaps and simultaneously to the development of their gift and, vice versa, which facts can be risky in this process. Special attention is paid to compensation strategies used by these students, questions related to motivation, understanding and acceptance of twice exceptionality, but also the issue of emotional support of these students by their parents and teachers.

Návaznosti

GAP407/11/1272, projekt VaV
Název: Výkonová motivace rozumově nadaných studentů s dyslexií ? základní determinanty a proměny v období adolescence a časné dospělosti
Investor: Grantová agentura ČR, Výkonová motivace rozumově nadaných studentů s dyslexií – základní determinanty a proměny v období adolescence a časné dospělosti