2014
Rozumově nadaní studenti s poruchou učení - Cesty od školních výkonových paradoxů k úspěchu
PORTEŠOVÁ, Šárka, Ivana POLEDŇOVÁ, David MACEK, Milan RŮŽIČKA, Ondřej STRAKA et. al.Základní údaje
Originální název
Rozumově nadaní studenti s poruchou učení - Cesty od školních výkonových paradoxů k úspěchu
Název česky
Rozumově nadaní studenti s poruchou učení - Cesty od školních výkonových paradoxů k úspěchu
Název anglicky
Intellectually gifted students with a learning disability Paths from school achievement paradoxes to success
Autoři
PORTEŠOVÁ, Šárka (203 Česká republika, garant, domácí), Ivana POLEDŇOVÁ (203 Česká republika, domácí), David MACEK (203 Česká republika, domácí), Milan RŮŽIČKA (203 Česká republika, domácí), Ondřej STRAKA (203 Česká republika, domácí) a Jana URMANOVÁ (203 Česká republika, domácí)
Vydání
Masarykova univerzita, Brno, 140 s. 2014
Nakladatel
Muni Press
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Odborná kniha
Obor
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Kód RIV
RIV/00216224:14230/14:00074289
Organizační jednotka
Fakulta sociálních studií
ISBN
978-80-210-7520-7
Klíčová slova česky
nadaní studenti: poruchy učení
Klíčová slova anglicky
gifted students; learning disabilities
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 8. 1. 2015 17:12, doc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D.
V originále
Publikace se věnuje problematice souběhu rozumového nadání a poruchy učení u středoškolských a vysokoškolských studentů. Kromě obecného vhledu zacíleného na problematiku formování nadání v období adolescence a rané dospělosti se zaměřuje především na otázky související s úspěšným překonáváním školního znevýhodnění těchto studentů, jež souvisí s jejich poruchou učení. Na konkrétních příkladech výpovědí nadaných studentů s tzv. dvojí výjimečností ukazuje, které faktory a podmínky mohou vést k úspěšné kompenzaci jejich specifických handicapů a souběžně k rozvoji nadání a naopak, které skutečnosti jsou v tomto procesu rizikové. Zvláštní pozornost věnuje kompenzačním strategiím, které tito studenti používají, otázkám spojeným s motivací, porozuměním a přijetím dvojí výjimečnosti, ale i problematice emoční podpory těchto studentů ze strany rodičů a učitelů.
Anglicky
The publication deals with the issue of concurrent intellectual giftedness and learning disability in secondary school and university students. Besides giving a general insight aimed at the issue of forming giftedness in the period of adolescence and early adulthood, it concentrates in particular on questions associated with successful overcoming of these students’ school disadvantage related to their learning disability. On particular examples of responses given by gifted students with the so-called twice exceptionality, it shows which factors and conditions can lead to successful compensation of their specific handicaps and simultaneously to the development of their gift and, vice versa, which facts can be risky in this process. Special attention is paid to compensation strategies used by these students, questions related to motivation, understanding and acceptance of twice exceptionality, but also the issue of emotional support of these students by their parents and teachers.
Návaznosti
GAP407/11/1272, projekt VaV |
|