J 2014

Personality Perception in Instant Messenger Communication in the Czech Republic and People’s Republic of China

LINKOV, Václav, Pavel ŠMERK, Bingbing LI a David ŠMAHEL

Základní údaje

Originální název

Personality Perception in Instant Messenger Communication in the Czech Republic and People’s Republic of China

Autoři

LINKOV, Václav (203 Česká republika, domácí), Pavel ŠMERK (203 Česká republika, garant, domácí), Bingbing LI (156 Čína) a David ŠMAHEL (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Studia psychologica : an international journal of research and theory in psychological sciences, 2014, 0039-3320

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Stát vydavatele

Slovensko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Impakt faktor

Impact factor: 0.442

Kód RIV

RIV/00216224:14230/14:00073245

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

UT WoS

000346896600004

Klíčová slova anglicky

personality perception accuracy; cues for personality perception; Big Five; social perception; computer mediated communication

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 19. 3. 2020 23:47, Mgr. Michal Petr

Anotace

V originále

Personality perception accuracy after instant messenger communication and relation of content of messages to self- and stranger-perceived personality were examined in two cultures. Czech and Chinese subjects were paired into couples with a stranger and spoke with him or her through Windows Live Messenger (in the Czech Republic) or QQ (in China). After 30-40 minutes conversation they filled out Big Five questionnaires about their partner’s personality and about themselves. In the Czech study, there was a correlation 0.39 between self-perceived and partner perceived extraversion. In the Chinese study, correlations between self-perception and partner-perception of a subject’s personality were 0.49 for neuroticism, 0.38 for extraversion, 0.35 for openness to experience, and 0.28 for agreeableness. Possible reasons for Chinese higher personality perception accuracy can be higher proneness to “dialectical thinking” or higher experience with using online communication for social sharing and perceiving.

Návaznosti

EE2.3.20.0184, projekt VaV
Název: Vytvoření interdisciplinárního týmu v oblasti výzkumu internetu a nových médií
VF20102014003, projekt VaV
Název: Analýza přirozeného jazyka v prostředí internetu (Akronym: APJI)
Investor: Ministerstvo vnitra ČR, Analýza přirozeného jazyka v prostředí internetu