KRAJTL, Ondřej. Komiks a nová média (Comics and New Media). In Foret, Martin; Kořínek, Pavel; Prokůpek, Tomáš; Jareš, Michal. Studia komiksu: možnosti a perspektivy. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014, p. 97-112. Studia komiksu ; sv. 1. ISBN 978-80-244-3327-1.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Komiks a nová média
Name (in English) Comics and New Media
Authors KRAJTL, Ondřej (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Olomouc, Studia komiksu: možnosti a perspektivy, p. 97-112, 16 pp. Studia komiksu ; sv. 1, 2014.
Publisher Univerzita Palackého v Olomouci
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study Literature, mass media, audio-visual activities
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14210/14:00078186
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 978-80-244-3327-1
Keywords (in Czech) komiks; nová média; remediace; digitální estetika; třídimenzionální model nových médií
Keywords in English comics; new media; remediation; digital aesthetics; three-dimensional model of new media
Tags rivok
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Ondřej Krajtl, učo 41797. Changed: 15/3/2015 21:58.
Abstract
Nástup digitalizace proměnil chápání tradičních médií, kontext jejich užití i používání. Digitální komiks jakožto artefakt používá specifický jazyk nových médií, který je utvářen třemi skupinami objektivních vlastností: materiálními technologickými kvalitami hardwaru, nemateriálními technologickými kvalitami kódu a textuálními kvalitami (zjednodušeně hardware, software, text). Z jazyka nových médií pak vychází i jejich estetika - estetika neukončenosti, daná neukončeným prostorem, příběhem a časem. Analýza technologických aspektů proměny komiksu v rámci nových médií je nutným výchozím předpokladem pro zkoumání navazujících změn v jednání (výzkum používání) a kontextu (prolínání s jinými médii). S odkazem na proměnu webových stránek a aplikací, označovanou jako web 2.0, lze také o digitálním komiksu takto uvažovat a nazývat jej komiksem 2.0.
Abstract (in English)
The arrival of digitalisation has changed the perception of traditional media, the context of their usage and the use itself. Digital comics as an artifact employs the specific language of the new media shaped by three groups of objective qualities: material technological qualities of hardware, non-material technological qualities of the code and textual qualities (in brief hardware, software, text). The aesthetics of new media stems from their language - aesthetics of incompleteness given by infinite space, story and time. Analysing technological aspects of the change of comics within the new media is an essential prerequisite in order to explore the subsequent changes in action (research of use) and context (interconnection with other media). With an allusion to the transformation of web pages and the application also called Web 2.0, digital comics can be perceived in this way as well and can be referred to as Comics 2.0.
Links
MUNI/A/0861/2013, interní kód MUName: Umělecká reprezentace a interdisciplinarita (Acronym: URI)
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 17/9/2024 10:23