2015
Gender Differences in Characteristics of Giftedness Scale Scores in Preschool Children
HAVIGEROVÁ, Jana Marie a Iva BUREŠOVÁZákladní údaje
Originální název
Gender Differences in Characteristics of Giftedness Scale Scores in Preschool Children
Autoři
Vydání
The International Journal of Early Childhood Learning, USA, University of Illinois Research Park, 2015, 2327-7939
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele
Spojené státy
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova anglicky
Characteristics of Giftedness Scale; pre-schoolers; gender differences; gender stereotypes
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 8. 1. 2019 15:33, doc. PhDr. Jana Marie Havigerová, Ph.D.
Anotace
V originále
The results of this study suggest that 35 (4% of all pre-schoolers) are exceptionally gifted children and could be expected to enter first grade. Interestingly, when looking at gender differences, our screening seems to favour girls as generally more gifted than boys. This difference might be associated with generally faster biological maturation of girls as well as different paths of brain development (young female brain is supposed to be better predisposed to good verbal performance and fine motor skills, which are the most essential components of school readiness).
Návaznosti
GAP407/11/0426, projekt VaV |
|