J 2015

Gender Differences in Characteristics of Giftedness Scale Scores in Preschool Children

HAVIGEROVÁ, Jana Marie a Iva BUREŠOVÁ

Základní údaje

Originální název

Gender Differences in Characteristics of Giftedness Scale Scores in Preschool Children

Vydání

The International Journal of Early Childhood Learning, USA, University of Illinois Research Park, 2015, 2327-7939

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Stát vydavatele

Spojené státy

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova anglicky

Characteristics of Giftedness Scale; pre-schoolers; gender differences; gender stereotypes

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 8. 1. 2019 15:33, doc. PhDr. Jana Marie Havigerová, Ph.D.

Anotace

V originále

The results of this study suggest that 35 (4% of all pre-schoolers) are exceptionally gifted children and could be expected to enter first grade. Interestingly, when looking at gender differences, our screening seems to favour girls as generally more gifted than boys. This difference might be associated with generally faster biological maturation of girls as well as different paths of brain development (young female brain is supposed to be better predisposed to good verbal performance and fine motor skills, which are the most essential components of school readiness).

Návaznosti

GAP407/11/0426, projekt VaV
Název: Ready to ask? Informační chování nadaných dětí v pregramotném období