J 2014

Síťový marketing: Nadějná pracovní příležitost pro ženy?

LIŠTIAKOVÁ, Irena a Lucie JARKOVSKÁ

Základní údaje

Originální název

Síťový marketing: Nadějná pracovní příležitost pro ženy?

Název anglicky

Multi-level marketing: Promising work opportunity for women?

Autoři

LIŠTIAKOVÁ, Irena (203 Česká republika, domácí) a Lucie JARKOVSKÁ (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Gender, rovné příležitosti výzkum, Praha, 2014, 1213-0028

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50000 5. Social Sciences

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14230/14:00078224

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

Klíčová slova česky

gender; nestandartní formy práce; síťový marketing; neoliberalismus

Klíčová slova anglicky

gender; nonstandard employment; multi-level marketing; neoliberalism

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 6. 4. 2015 20:03, doc. Mgr. Lucie Jarkovská, Ph.D.

Anotace

V originále

Autorky analyzují diskurz firmy Green Ways s.r.o., která využívá prodeje výrobků skrze síťový marketing. Většinu osob zapojených do tohoto typu podnikání tvoří ženy. Článek přezkoumává tvrzení, že síťový marketing je velmi výhodnou flexibilní formou práce, která umožňuje skloubit nároky na péči o rodinu s kariérou. Významnou roli v tomto způsobu podnikání tvoří ženy na rodičovské dovolené. Analýza ukázala, že jejich zisk je však spíše symbolický než finanční, a spočívá v posilování sebevědomí čerpaného z neoliberálních hodnot a pocitu sounáležitosti utvářeného společenstvím prodejců a prodejkyň. Analýza propojuje způsob popisu charakteru práce a benefity z ní vyplývajících s ideologií prezentovanou v materiálech Green Ways s.r.o. S využitím Bourdieho teorie autarky ukazují, jakým způsobem Green Ways, s.r.o. konstruuje symbolickou binaritu posilující neoliberální představu úspěšného a nezávislého individua.

Anglicky

Authors analyse the discourse of Green Ways ltd. (GW), the company using multi-level marketing where the majority of trade partners are women. The article shows that however multi-level marketing is advertised as a very flexible form of work suitable for those who want to combine family life with work, it is rather a way of marketing then a work opportunity. A significant role in this business play women on parental leave who earn rather self-esteem based in neoliberal values of self-reliance and entrepreneurial successful then a financial income. The analyses links up their way of describing the character and benefits of selling the GW products with the ideology presented in GW manuals for trade partners. Using Bourdieu´s theory the authors point out how GW constructs the symbolic oppositional binary fitting the neoliberal notion of efficient individual.

Návaznosti

MUNI/A/0995/2013, interní kód MU
Název: Analytické využití teoretických konceptů v sociálních vědách (Akronym: ATHOS)
Investor: Masarykova univerzita, Analytické využití teoretických konceptů v sociálních vědách, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty