BAYRAKTAR, Fatih, Hana MACHÁČKOVÁ, Lenka DĚDKOVÁ, Alena ČERNÁ a Anna ŠEVČÍKOVÁ. Cyberbullying: The Discriminant Factors Among Cyberbullies, Cybervictims, and Cyberbully-Victims in a Czech Adolescent Sample. Journal of Interpersonal Violence. 2015, roč. 30, č. 18, s. 3192-3216. ISSN 0886-2605. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1177/0886260514555006.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Cyberbullying: The Discriminant Factors Among Cyberbullies, Cybervictims, and Cyberbully-Victims in a Czech Adolescent Sample
Autoři BAYRAKTAR, Fatih (196 Kypr, domácí), Hana MACHÁČKOVÁ (203 Česká republika, garant, domácí), Lenka DĚDKOVÁ (203 Česká republika, domácí), Alena ČERNÁ (203 Česká republika, domácí) a Anna ŠEVČÍKOVÁ (203 Česká republika, domácí).
Vydání Journal of Interpersonal Violence, 2015, 0886-2605.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele Spojené státy
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Impakt faktor Impact factor: 1.579
Kód RIV RIV/00216224:14230/15:00082220
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
Doi http://dx.doi.org/10.1177/0886260514555006
UT WoS 000362594700003
Klíčová slova anglicky Internet and abuse; bullying; media and violence
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Ing. Alena Raisová, učo 36962. Změněno: 29. 4. 2016 14:38.
Anotace
Although the research on cyberbullying has increased dramatically in recent years, still little is known about how cyberbullying participant groups (i.e., cyberbullies, cybervictims, and cyberbully-victims) differ from one another. This study aims to discriminate between these groups at an individual and relational level by controlling for age and gender. Self-control, offline aggression, and self-esteem are analyzed as individual-level variables. Parental attachment and peer rejection are involved as relational-level variables. A total of 2,092 Czech adolescents aged 12 to 18 were enrolled from a random sample of 34 primary and secondary schools located in the South Moravian region of the Czech Republic. Discriminant function analyses indicated that the participant groups are discriminated by two functions. The first function increases the separation between cyberbullies and cyberbully-victims from cybervictims, indicating that cyberbullies and cyberbully-victims are similar to each other in terms of low self-control, offline aggression, and gender, and have higher scores on measures of low self-esteem and offline aggression. However, cyberbully-victims had the highest scores on these measures. The second function discriminates between all three groups, which indicates that those variables included in the second function (i.e., parental attachment, peer rejection, self-esteem, and age) distinguish all three involved groups.
Návaznosti
EE2.3.20.0184, projekt VaVNázev: Vytvoření interdisciplinárního týmu v oblasti výzkumu internetu a nových médií
EE2.3.30.0009, projekt VaVNázev: Zaměstnáním čerstvých absolventů doktorského studia k vědecké excelenci
VytisknoutZobrazeno: 19. 9. 2024 03:46