a 2014

Inclusive Education and General Public Opinion: the case of the Czech Republic

SLEPIČKOVÁ, Lenka a Karel PANČOCHA

Základní údaje

Originální název

Inclusive Education and General Public Opinion: the case of the Czech Republic

Název česky

Inkluzivní vzdělávání a postoje veřejnosti: případ České republiky

Vydání

EAPRIL 2014 Conference, 2014

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Konferenční abstrakt

Obor

50300 5.3 Education

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

Inkluze; základní vzdělávání; speciální vzdělávací potřeby; postoje veřejnosti

Klíčová slova anglicky

Inclusion; Education; Special Education Needs; Public Attitudes

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 14. 1. 2015 13:49, prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.

Anotace

V originále

Czech educational system is characterized by segregation concerning students with disabilities, as well as by early selectiveness concerning all students. The political and legislative attempts to eliminate segregation and selectivity of educational system are in a sharp contrast with the opinion of general public as Czech people (mainly parents) see the current system as providing the best platform to the educational achievement of any child. The research focuses on attitudes of the Czech general public attitudes towards inclusive education, as negative attitudes may serve as a barrier of education for all children in mainstream school. The most distant attitudes were found regarding to the learners with intellectual disabilities, learners with physical disability are accepted the most. The lower level of acceptance expressed men and respondets with lower education and lower income. Our research proved the relation between attitudes towards inclusive education and knowledge and competencies in this field.

Návaznosti

MUNI/M/0012/2013, interní kód MU
Název: Inkluze ve škole jako interdisciplinární problém. Východiska, podmínky a strategie realizace
Investor: Masarykova univerzita, Inkluze ve škole jako interdisciplinární problém. Východiska, podmínky a strategie realizace, INTERDISCIPLINARY - Mezioborové výzkumné projekty