B 2014

Indie: společnost a hospodářství v transformaci. Kapitoly z humánní geografie Indie.

DANĚK, Petr, Adam ČAJKA, Filip CHVÁTAL, Petr VODA, Lenka ZAHRÁDKOVÁ et. al.

Základní údaje

Originální název

Indie: společnost a hospodářství v transformaci. Kapitoly z humánní geografie Indie.

Název anglicky

India: Society and Economy in Transition. Chapters from Human Geography of India

Autoři

DANĚK, Petr (203 Česká republika, garant, domácí), Adam ČAJKA (203 Česká republika, domácí), Filip CHVÁTAL (203 Česká republika, domácí), Petr VODA (203 Česká republika, domácí), Lenka ZAHRÁDKOVÁ (203 Česká republika, domácí) a Pavlína ZRŮSTOVÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

1. vyd. Brno, 272 s. 2014

Nakladatel

Masarykova univerzita

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Odborná kniha

Obor

50000 5. Social Sciences

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14310/14:00078372

Organizační jednotka

Přírodovědecká fakulta

ISBN

978-80-210-7528-3

Klíčová slova česky

humánní geografie; transformace; společnost; hospodářství; politický systém; konflikty; Indie

Klíčová slova anglicky

human geography; transition; society; economy; political system; social conflict; India

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 16. 2. 2015 12:17, RNDr. Petr Daněk, Ph.D.

Anotace

V originále

Indie je v posledních dvou dekádách jednou z nejrychleji rostoucích ekonomik světa. Ekonomický růst hluboce proměňuje indickou společnost, vytváří příležitosti i konflikty. Kniha mapuje tuto transformaci a interpretuje její důsledky. Hlavní otázkou, která integruje jednotlivé kapitoly, je vývoj rozdílů mezi sociálními skupinami (jako jsou vyšší kasty, chudí, dalité, ádivásiové aj.) a mezi regiony. Pozornost je věnována především období od počátku ekonomických reforem (1991). Podrobněji je problematizována ekonomická politika, vývoj chudoby a nerovnosti, proměny sociální struktury, demografického chování, struktury a vývojových tendencí ekonomických sektorů, proměny politického systému, místní samosprávy i volebního chování. Zvláštní pozornost je věnována environmentálním dopadům ekonomického růstu a sociálním konfliktům z nich vyplývajících. V analytické rovině argumentace používá postupy regionální geografie s důrazem na prostorovou lokalizaci jevů a procesů, ale preferuje kritickou interpretaci před popisem. Text doplňuje 64 map, kartogramů a obrázků, 30 tabulek a 40 rámečků.

Anglicky

Since 1990s India has become one of the fastest growing economies of the world. Economic growth, which is creating new opportunities as well as conflicts, has deep effects on Indian society. Critical interpretation of social consequences of the fast economic growth has been the main objective of the book. Changes in differences between social groups such as middle class, people in poverty, dalits or adivasis, and changes in differences among Indian regions (States), are the common issues integrating individual chapters of the book. The book is concerned mainly with the period since the beginning of the economic reforms in 1991. Individual chapters provide a discussion of topics such as economic policy, development of poverty and inequalities, changes of social structure, demographic behaviour, changing structure and development tendencies of economic sectors, changes of political system, system of local self-government or electoral behaviour. Particular attention has been paid to environmental consequences of economic growth, and to social conflicts resulting from such consequences. The text has been inspired by analytical methods of regional geography with its stress on spatial location of processes and phenomena, but a critical interpretation has been preferred to description. The text is enriched by 64 maps, cartograms and pictures, 30 tables and 40 boxes.

Návaznosti

CZ.1.07/2.2.00/15.0222, interní kód MU
Název: Inovace výuky geografických studijních oborů (Akronym: Geoinovace)
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Inovace výuky geografických studijních oborů, 2.2 Vysokoškolské vzdělávání