NEMEC, Juraj, Markéta ŠUMPÍKOVÁ, Stanislav KLAZAR a Matúš GREGA. Efficiency versus economy in public procurement. Online. In Löster T., Pavelka T. Conference Proceedings: The 8th International Days of Statistics and Economics. 1. vyd. Praha: Melandrium, 2014, s. 1054-1063. ISBN 978-80-87990-02-5.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Efficiency versus economy in public procurement
Autoři NEMEC, Juraj (703 Slovensko, garant, domácí), Markéta ŠUMPÍKOVÁ (203 Česká republika), Stanislav KLAZAR (203 Česká republika) a Matúš GREGA (703 Slovensko).
Vydání 1. vyd. Praha, Conference Proceedings: The 8th International Days of Statistics and Economics, od s. 1054-1063, 10 s. 2014.
Nakladatel Melandrium
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 50600 5.6 Political science
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání elektronická verze "online"
Kód RIV RIV/00216224:14560/14:00074328
Organizační jednotka Ekonomicko-správní fakulta
ISBN 978-80-87990-02-5
UT WoS 000350226700103
Klíčová slova anglicky public procurement; lowest price; best bid
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Ing. Lenka Matějová, Ph.D., učo 175001. Změněno: 15. 1. 2015 19:21.
Anotace
We argue that both active and passive corruption represent important problem in the Czech public procurement. We also propose that most of passive corruption is caused by “over-legislation” and the corresponding principle of bureaucratic safety. By documenting the problem of the too-frequent use of economy (lowest price) as the criterion for selecting the best bid by public procurers in CEE countries,we try to describe one concrete dimension of passive corruption. Usage of the lowest price criterion in public procurement has some advantages, but can deliver also problems if it is not used properly, as our two case studies proved.If the focus of procurement is on the process, on compliance with the rules rather than on the actual results, it is difficult to expect positive selections, especially for service and works. The only solution to this problem is radical change–to switch from a focus on the process to a focus on both the process and the results in public procurement by all the main actors, specifically the controlling and auditing bodies.
Návaznosti
GAP403/12/0366, projekt VaVNázev: Identifikace a evaluace regionálně specifických faktorů úspěšnosti reforem v duchu NPM ? země CEE
VytisknoutZobrazeno: 5. 9. 2024 04:38