2014
Efficiency versus economy in public procurement
NEMEC, Juraj, Markéta ŠUMPÍKOVÁ, Stanislav KLAZAR a Matúš GREGAZákladní údaje
Originální název
Efficiency versus economy in public procurement
Autoři
NEMEC, Juraj (703 Slovensko, garant, domácí), Markéta ŠUMPÍKOVÁ (203 Česká republika), Stanislav KLAZAR (203 Česká republika) a Matúš GREGA (703 Slovensko)
Vydání
1. vyd. Praha, Conference Proceedings: The 8th International Days of Statistics and Economics, od s. 1054-1063, 10 s. 2014
Nakladatel
Melandrium
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
50600 5.6 Political science
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
elektronická verze "online"
Kód RIV
RIV/00216224:14560/14:00074328
Organizační jednotka
Ekonomicko-správní fakulta
ISBN
978-80-87990-02-5
UT WoS
000350226700103
Klíčová slova anglicky
public procurement; lowest price; best bid
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 15. 1. 2015 19:21, Mgr. Ing. Lenka Matějová, Ph.D.
Anotace
V originále
We argue that both active and passive corruption represent important problem in the Czech public procurement. We also propose that most of passive corruption is caused by “over-legislation” and the corresponding principle of bureaucratic safety. By documenting the problem of the too-frequent use of economy (lowest price) as the criterion for selecting the best bid by public procurers in CEE countries,we try to describe one concrete dimension of passive corruption. Usage of the lowest price criterion in public procurement has some advantages, but can deliver also problems if it is not used properly, as our two case studies proved.If the focus of procurement is on the process, on compliance with the rules rather than on the actual results, it is difficult to expect positive selections, especially for service and works. The only solution to this problem is radical change–to switch from a focus on the process to a focus on both the process and the results in public procurement by all the main actors, specifically the controlling and auditing bodies.
Návaznosti
GAP403/12/0366, projekt VaV |
|