2014
Becoming a data-wise school leader: Developing leadership capacity for data-informed school improvement
VERBIEST, Eric, Milan POL, Kristin VANLOMMEL, Paul MAHIEU, Bohumíra LAZAROVÁ et. al.Základní údaje
Originální název
Becoming a data-wise school leader: Developing leadership capacity for data-informed school improvement
Autoři
VERBIEST, Eric (56 Belgie), Milan POL (203 Česká republika, garant, domácí), Kristin VANLOMMEL (56 Belgie), Paul MAHIEU (56 Belgie), Bohumíra LAZAROVÁ (203 Česká republika, domácí), Kristina MALMBERG (752 Švédsko), Signe NEIMANE (428 Lotyšsko), Justina ERCULJ (705 Slovinsko), Andrej SAVARIN (705 Slovinsko), Agnis GLEIZUPS (428 Lotyšsko) a Torbjörn HORTLUND (752 Švédsko)
Vydání
Sodobna pedagogika, Ljubljana, Sveza pedagoskih drustev Slovenije, 2014, 0038-0474
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Slovinsko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14210/14:00078395
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
práce s daty; vedení školy; rozvoj školy; Deleca projekt
Klíčová slova anglicky
data-wise work; school leadership; school development; Deleca project
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 22. 3. 2015 20:49, Mgr. Vendula Hromádková
V originále
More schools are expected to use data because of accountability and development. School leaders play a pivotal role in collecting, interpreting and using these data, so the leaders must be sufficiently data-literate or data-wise. This article is based on the findings in the Developing Leadership Capacity for Data-informed School Improvement (DELECA) project. We examine the concept of school leaders' data literacy and describe school leaders' competencies according to different stages of evidence-informed practice. Because the problem-solving capacity of the organization and not the data per se plays a decisive role, we emphasize the supporting role of the school leader and the organizational learning process in terms of data use in formulating competencies. Although experience and knowledge development are significant aspects of the complex process of becoming a principal, these approaches work most powerfully in combination. In this article, we summarize the most important guidelines for developing a curriculum to train aspiring school leaders to become more data literate. We illustrate these guidelines with examples from a training course developed in the context of the DELECA project.
Česky
Od škol se očekává práce s daty, a to především z důvodu jejich rozvoje a akontability. Vedení škol hraje hlavní roli ve sběru, interpretaci a využívání dat, znamená to tedy, že musí být dostatečně schopné s daty pracovat. Článek shrnuje dílčí výstupy z projektu Developing Leadership Capacity for Data-informed School Improvement (DELECA). Pracuje s konceptem datové gramotnosti vedoucích pracovníků škol a diskutuje možnostmi rozvoje jejich kompetencí. V textu jsou také shrnuty vybrané postupy tvorby kurikula zaměřeného na rozvoj gramotnosti v práci s daty ve školním prostředí, které byly vytvořeny v rámci projektu DELECA.