D 2014

Evidence-Based Learning Approach in Evaluation of Information Literacy Education

KOVÁŘOVÁ, Pavla a Gabriela ŠIMKOVÁ

Základní údaje

Originální název

Evidence-Based Learning Approach in Evaluation of Information Literacy Education

Autoři

KOVÁŘOVÁ, Pavla (203 Česká republika, domácí) a Gabriela ŠIMKOVÁ (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Switzerland, Information Literacy: Lifelong Learning and Digital Citizenship in the 21st Century, od s. 560-569, 10 s. 2014

Nakladatel

Springer

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

10201 Computer sciences, information science, bioinformatics

Stát vydavatele

Švýcarsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

elektronická verze "online"

Kód RIV

RIV/00216224:14210/14:00078456

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-3-319-14135-0

ISSN

Klíčová slova anglicky

evidence-based learning; information literacy effectiveness; Kirkpatrick's Four-Level model; research

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 8. 3. 2018 11:00, Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D.

Anotace

V originále

The main aim of the paper is to present continual research as a precondition for more effective achievement of educational goals defined within information literacy (IL) education. We focus on Kirkpatrick's Four-Level Model, which corresponds with our aim to strength students’ satisfaction and learning results. The practical experience with conducting research is presented. The first level tries to evaluate immediate students' reactions to an educational activity (environment, content and the lecturer). We used short paper questionnaires (smile-sheets). The second level explores the change in knowledge and skills, assigning a pre- and a post-test and a didactic test. Qualitative methodology, specifically a focus group series and 360-degree feedback based on six interviews, was used within the third level to identify the long-term change in participants' behaviour. The fourth level is focused on the return on investment in education; this is the only level that is dealt with only theoretically.

Návaznosti

EE2.4.31.0014, projekt VaV
Název: Platforma výzkumné a vzdělávací spolupráce v síti informačních profesionálů (ERNIE)