2013
… mit solchen Männern, wie Sie sind, haben Sr Excellenz mein Hochgräfl: gnädiger Herr Principal gerne zu thun. Hrabě Ignác Dominik Chorynský z Ledské a jeho umělci František Antonín Sebastini, Ignác Raab, František Vavřinec Korompay, Ondřej Schweigl, David Roentgen et alii
SLAVÍČEK, LubomírZákladní údaje
Originální název
… mit solchen Männern, wie Sie sind, haben Sr Excellenz mein Hochgräfl: gnädiger Herr Principal gerne zu thun. Hrabě Ignác Dominik Chorynský z Ledské a jeho umělci František Antonín Sebastini, Ignác Raab, František Vavřinec Korompay, Ondřej Schweigl, David Roentgen et alii
Název anglicky
… mit solchen Männern, wie Sie sind, haben Sr Excellenz mein Hochgräfl: gnädiger Herr Principal gerne zu thun. Count Ignatz Dominik Chorinský of Ledská and his artists
Autoři
SLAVÍČEK, Lubomír (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Opuscula historiae artium, Brno, Masarykova univerzita, 2013, 1211-7390
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
Umění, architektura, kulturní dědictví
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14210/13:00078517
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
barokní umělecký mecenát ve Slezsku; umělečtí agenti a poradci; hrabě Ignac Dominik Chorynský z Ledské; Velké Hoštice; hrabě Andreas Hadik; Futog; Vojvodina; Felix Ivo Leicher; Kajetán Schaumberger; František Antonín Sebastini; Jan František Klein; Ignác Raab; František Vavřinec Korompay; Karel Josef Adolph; Ondřej Schweigl; Jan Nitsche; David Roentgen; František Huck; Michael Anton Saliger; Bartholomeus Nebes; Josef Franz Rückert
Klíčová slova anglicky
Baroque arts patronage; Silesia; artistic agents and advisors; Count Ignatz Dominik Chorynský of Ledská; Velké Hoštice; Count Andreas Hadik; Futog; Franz Anton Sebastini; Ignatz Raab; Franz Laurenz Korompay; Andreas Schweigl; David Roentgen
Štítky
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 20. 10. 2016 14:26, doc. Mgr. Pavel Suchánek, Ph.D.
V originále
Příspěvek zveřejňuje dokumenty, zejména výtahy z korespondence, smlouvy a kvitance z let 1760 až 1779, které podstatným způsobem konkretizují mecenášské aktivity vysokého zemského úředníka v pruském a rakouském Slezsku a především náročného milovníka, podporovatele a sběratele umění, hraběte Ignáce Dominika Chorynský z Ledské. Jde o prameny, s jejichž pomocí lze dobře postihnout povahu jeho vztahu k výtvarnému umění a konkrétně k jeho tvůrcům – malířům, sochařům a uměleckým řemeslníkům, kteří se opakovaně, či jen příležitostně objevují v jeho službách. Současně ukazují, jaká úloha připadala placeným agentům, působícím např. ve Vídni a v Brně, a také poradcům z řad šlechtických přátel a příbuzných, kteří mu pomáhali vyhledávat vhodné tvůrce uměleckých děl a dodavatele luxusního mobiliáře pro jeho rezidence, zejména pro zámek ve Velkých Hošticích a městský palác v Opavě, udržovat s nimi osobní a korespondenční styk a v případě potřeby sledovat a referovat o vzniku objednaných nebo zakoupených děl. V neposlední řadě objasňují mnohé technické detaily spojené se získáváním oltářních obrazů, křížových cest a soch, případně portrétů a uměleckořemeslných výrobků, když mj. přinášejí cenné informace o jejich vytváření a logistickém zabezpečení jejich přepravy na místo určení, stejně jako o jejich cenách.
Anglicky
The article publishes documents, in particular extracts from correspondence, contracts, and receipts, from the years 1760 to 1779, with testify to the activity as patron of the arts of the high-ranking provincial official in Prussian and Austrian Silesia and above all discriminating lover, supporter, and collector of art, Count Ignatz Dominik Chorynský of Ledská. With the help of these sources it is possible to create a good picture of the nature of his relations ship to the visual arts and, specially, with their creators – the painters, sculptors and artistic craftsmen who either repeatedly or only occasionally appear in his service. At the same time the sources show the role played by paid agents, active for example in Vienna, in Brno and in Breslau, and also by advisors from among Chorynský's noble friends and relations. Last but not least, the sources clarify many technical details connected with the acquisition of altarpieces, way of the cross, and sculptures, and also portraits and art craftwork, when, for example, the provide valuable information about their creation and the logistics of organizing their transports to the site they were intended for, and likewise about the prices paid for them.