2014
Standardy v učitelské profesi: zahraniční přístupy a pokus o jejich zhodnocení
JANÍK, Tomáš, Michaela PÍŠOVÁ a Vladimíra SPILKOVÁZákladní údaje
Originální název
Standardy v učitelské profesi: zahraniční přístupy a pokus o jejich zhodnocení
Název česky
Standardy v učitelské profesi: zahraniční přístupy a pokus o jejich zhodnocení
Název anglicky
Standards in the Teaching Profession: Foreign Approaches and Analysis of Their Effects
Autoři
JANÍK, Tomáš (203 Česká republika, garant, domácí), Michaela PÍŠOVÁ (203 Česká republika, domácí) a Vladimíra SPILKOVÁ (203 Česká republika)
Vydání
Orbis Scholae, 2014, 1802-4637
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14410/14:00078623
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
standardy; učitelská profese; učitelské vzdělávání; kariérní systém; kompetence; profesní rozvoj
Klíčová slova anglicky
standards; teaching profession; teacher education; career system; competence; professional development
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 2. 4. 2019 15:40, Dana Nesnídalová
V originále
Přehledová studie je založena na analýze přístupů k vytváření a zavá- dění učitelských standardů a kariérních systémů v zahraničí (Slovensko; Spolková republika Německo; Anglie, Wales, Severní Irsko; Skotsko; USA) a v České republice. Autoři na základě komparace identifikují perspektivní i problematické složky a charakteristiky učitelských standardů (a kariérních systémů) a podrobují je diskusi v širších souvislostech. Postupně odpovídají na čtyři podstatné otázky: (1) Jaká pojetí učitelských standardů se ve vybraných zemích uplatňují? (2) Jaké funkce mají standardy v různých zemích naplňovat? (3) Jaké procesy tvorby standardu lze v jednotlivých zemích identifikovat? (4) Jaké dopady (přínosy a rizika) standardizace v učitelské profesi jsou za jednotlivé země diskutovány? Na pozadí mezinárodního srovnání je závěrem kriticky komentován návrh učitelského standardu a kariérního systému, který je aktuálně připravován k zavedení do škol v České republice.
Anglicky
The review is based on the analysis of approaches to designing and implementing teacher standards abroad (Slovakia; Federal Republic of Germany; England; Wales; Northern Ireland; Scotland; U.S.A.) and in the Czech Republic. Authors compare the approaches in order to identify both the promising and the problematic aspects and characteristics of teacher standards (and career systems), and subject them to discussion in broader contexts. Responses to four essential questions are provided in the study: (1) What conceptions of teacher standards are deployed in the selected countries? (2) What functions are teacher standards in various countries expected to fulfil? (3) What processes of designing standards can be identified in these countries? (4) What effects (benefits and threats) of standardisation in the teaching profession are discussed in these countries? Finally, the perspective of international comparison is utilised to critically com- ment on the proposal of teacher standard and career system, which is currently being prepared for implementation in the Czech Republic .