J 2014

Standardy v učitelské profesi: zahraniční přístupy a pokus o jejich zhodnocení

JANÍK, Tomáš, Michaela PÍŠOVÁ a Vladimíra SPILKOVÁ

Základní údaje

Originální název

Standardy v učitelské profesi: zahraniční přístupy a pokus o jejich zhodnocení

Název česky

Standardy v učitelské profesi: zahraniční přístupy a pokus o jejich zhodnocení

Název anglicky

Standards in the Teaching Profession: Foreign Approaches and Analysis of Their Effects

Autoři

JANÍK, Tomáš (203 Česká republika, garant, domácí), Michaela PÍŠOVÁ (203 Česká republika, domácí) a Vladimíra SPILKOVÁ (203 Česká republika)

Vydání

Orbis Scholae, 2014, 1802-4637

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14410/14:00078623

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

standardy; učitelská profese; učitelské vzdělávání; kariérní systém; kompetence; profesní rozvoj

Klíčová slova anglicky

standards; teaching profession; teacher education; career system; competence; professional development

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 2. 4. 2019 15:40, Dana Nesnídalová

Anotace

V originále

Přehledová studie je založena na analýze přístupů k vytváření a zavá- dění učitelských standardů a kariérních systémů v zahraničí (Slovensko; Spolková republika Německo; Anglie, Wales, Severní Irsko; Skotsko; USA) a v České republice. Autoři na základě komparace identifikují perspektivní i problematické složky a charakteristiky učitelských standardů (a kariérních systémů) a podrobují je diskusi v širších souvislostech. Postupně odpovídají na čtyři podstatné otázky: (1) Jaká pojetí učitelských standardů se ve vybraných zemích uplatňují? (2) Jaké funkce mají standardy v různých zemích naplňovat? (3) Jaké procesy tvorby standardu lze v jednotlivých zemích identifikovat? (4) Jaké dopady (přínosy a rizika) standardizace v učitelské profesi jsou za jednotlivé země diskutovány? Na pozadí mezinárodního srovnání je závěrem kriticky komentován návrh učitelského standardu a kariérního systému, který je aktuálně připravován k zavedení do škol v České republice.

Anglicky

The review is based on the analysis of approaches to designing and implementing teacher standards abroad (Slovakia; Federal Republic of Germany; England; Wales; Northern Ireland; Scotland; U.S.A.) and in the Czech Republic. Authors compare the approaches in order to identify both the promising and the problematic aspects and characteristics of teacher standards (and career systems), and subject them to discussion in broader contexts. Responses to four essential questions are provided in the study: (1) What conceptions of teacher standards are deployed in the selected countries? (2) What functions are teacher standards in various countries expected to fulfil? (3) What processes of designing standards can be identified in these countries? (4) What effects (benefits and threats) of standardisation in the teaching profession are discussed in these countries? Finally, the perspective of international comparison is utilised to critically com- ment on the proposal of teacher standard and career system, which is currently being prepared for implementation in the Czech Republic .