TOMEŠ, Zdeněk. Konkurence a výkonnost na evropských železnicích (Competition and output at european railways). Online. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 148 pp. ISBN 978-80-210-7533-7. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-7141-2014.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Konkurence a výkonnost na evropských železnicích
Name (in English) Competition and output at european railways
Authors TOMEŠ, Zdeněk.
Edition Brno, 148 pp. 2014.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Type of outcome Book on a specialized topic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form electronic version available online
WWW Munispace
ISBN 978-80-210-7533-7
Doi 10.5817/CZ.MUNI.M210-7141-2014
Keywords (in Czech) konkurence; vertikální separace; horizontální separace; modální podíl
Keywords in English competition; vertical separation; horizontal separation; modal share
Tags Munipress
Bibliography 133 records
Changed by Changed by: PhDr. Lea Novotná, učo 110512. Changed: 30/3/2020 12:31.
Abstract
Na evropských železnicích byla po roce 1993 implementována reforma, která spočívala ve vertikální (infrastruktura-provoz) a horizontální (nákladní-osobní) separaci odvětví a k umožnění vstupu konkurence na trh železničních služeb. Hlavním cílem práce byla identifikace vlivu reforem na výkonnost železnice. Regresní analýza provedená na vzorku 27 evropských zemí v období 1995-2011 prokázala pozitivní vliv horizontální separace a nejednoznačný vliv vertikální separace na výkonnost odvětví. U vstupu konkurence se výsledky lišily mezi západoevropskými a východoevropskými zeměmi, kdy vliv konkurence na výkonnost osobní dopravy byl u západoevropských zemí kladný a u východoevropských záporný. I u vlivu vertikální a horizontální separace na výkonnost odvětví byly identifikovány statisticky významné rozdíly mezi skupinou západoevropských a východoevropských zemí. Z výsledků tak vyplývá, že evropské železniční reformy mají odlišné dopady pro západoevropské a východoevropské státy.
Abstract (in English)
European countries after 1993 applied railway reforms. The reform strategy included vertical separation (infrastructure – services), horizontal separation (freight – passenger) and the entry of competition. The aim of this book is to identify the effect of reforms on railway’s output. Based on regression analysis of data in 27 European countries in the period 1995-2011 it was identified, that horizontal separation is increasing output whereas no clear effect could be identified in case of vertical separation. The effect of competition entry was different for sample of Western and Eastern European countries. In passenger sector the entry of competition was increasing output in Western Europe but decreasing it in Eastern Europe. Also other reform and control variables had significantly different effects for samples of Western and Eastern European countries. The results therefore indicate that European railway reform generates different results for Western and Eastern European countries.
PrintDisplayed: 26/4/2024 19:42