D 2014

Podpora rozvoje dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí v české mateřské škole

SYSLOVÁ, Zora

Základní údaje

Originální název

Podpora rozvoje dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí v české mateřské škole

Název anglicky

Support for the development of children from disadvantaged backgrounds in the Czech kindergarten

Autoři

SYSLOVÁ, Zora (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

První. Prešov, Rovnosť a kvalita v predškolskom vzdelávaní ako predpoklad udržateľného rozvoja, od s. 28-38, 11 s. 2014

Nakladatel

Prešovská univerzita v Prešově

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14410/14:00078662

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-555-1152-8

Klíčová slova česky

diskriminace; mateřská škola; rodina; sociální znevýhodnění; včasná péče.

Klíčová slova anglicky

discrimination; kindergarten; family; social disadvantage; early intervention.

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 25. 1. 2015 14:25, doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D.

Anotace

V originále

Text se věnuje problematice vzdělávání dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí a realizaci tzv. včasné péče v mateřských školách. Vychází z četných výzkumů, které potvrzují, že pro děti ze sociálně znevýhodněného prostředí, může mateřská škola představovat bezpečné místo, kde se mohou vyrovnávat se sociální a emoční deprivací z rodiny. Mateřská škola je po rodině dalším nejdůležitějším prostředím, ve kterém dítě zažívá sociální interakce. To, jakým způsobem jsou v mateřské škole nastavena pravidla pro rozvoj sociální a emoční inteligence, respektive, jaký přístup má učitelka k těmto dětem, ovlivňuje nejen současný, ale především jejich budoucí život.

Anglicky

The text deals with the issue of education of children from socially disadvantaged backgrounds and early intervention of the care in kindergartens. It is based on numerous studies that confirm that children from socially disadvantaged backgrounds could feel a nursery school as the safe place where they could cope with the social and emotional deprivation of the family. Kindergarten is second the most important environment in which the child is experiencing social interaction. The way they are set rules for the development of social and emotional intelligence in kindergarten affects not only current, but also future life of the child.