2014
Podpora rozvoje dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí v české mateřské škole
SYSLOVÁ, ZoraZákladní údaje
Originální název
Podpora rozvoje dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí v české mateřské škole
Název anglicky
Support for the development of children from disadvantaged backgrounds in the Czech kindergarten
Autoři
SYSLOVÁ, Zora (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
První. Prešov, Rovnosť a kvalita v predškolskom vzdelávaní ako predpoklad udržateľného rozvoja, od s. 28-38, 11 s. 2014
Nakladatel
Prešovská univerzita v Prešově
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Kód RIV
RIV/00216224:14410/14:00078662
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-80-555-1152-8
Klíčová slova česky
diskriminace; mateřská škola; rodina; sociální znevýhodnění; včasná péče.
Klíčová slova anglicky
discrimination; kindergarten; family; social disadvantage; early intervention.
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 25. 1. 2015 14:25, doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D.
V originále
Text se věnuje problematice vzdělávání dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí a realizaci tzv. včasné péče v mateřských školách. Vychází z četných výzkumů, které potvrzují, že pro děti ze sociálně znevýhodněného prostředí, může mateřská škola představovat bezpečné místo, kde se mohou vyrovnávat se sociální a emoční deprivací z rodiny. Mateřská škola je po rodině dalším nejdůležitějším prostředím, ve kterém dítě zažívá sociální interakce. To, jakým způsobem jsou v mateřské škole nastavena pravidla pro rozvoj sociální a emoční inteligence, respektive, jaký přístup má učitelka k těmto dětem, ovlivňuje nejen současný, ale především jejich budoucí život.
Anglicky
The text deals with the issue of education of children from socially disadvantaged backgrounds and early intervention of the care in kindergartens. It is based on numerous studies that confirm that children from socially disadvantaged backgrounds could feel a nursery school as the safe place where they could cope with the social and emotional deprivation of the family. Kindergarten is second the most important environment in which the child is experiencing social interaction. The way they are set rules for the development of social and emotional intelligence in kindergarten affects not only current, but also future life of the child.