2014
Muzea a sociální inkluze
JAGOŠOVÁ, LucieZákladní údaje
Originální název
Muzea a sociální inkluze
Název česky
Muzea a sociální inkluze
Název anglicky
Museums and social inclusion
Autoři
Vydání
Hodonín, Muzea a sociálně znevýhodnění: Sborník ze semináře 19.-20. 6. 2013, od s. 20-34, 15 s. 2014
Nakladatel
Masarykovo muzeum v Hodoníně
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
ISBN
978-80-87375-08-2
Klíčová slova česky
sociální inkluze; sociální exkluze; inkluzivní muzejní pedagogika; speciální publikum; sociálně znevýhodnění
Klíčová slova anglicky
social inclusion; social exclusion; inclusive museum pedagogy; special audiences; socially disabled
Příznaky
Mezinárodní význam
Změněno: 9. 10. 2015 11:12, Mgr. Lucie Jagošová, DiS., PhD.
V originále
Článek nahlíží současná muzea jako instituce, které rozvíjejí své společenské poslání s respektem k sociální a kulturní diversitě svého publika. Přirozeně tak směřují k naplňování myšlenky sociální inkluze. Tato myšlenka spočívá v umožnění nejrůznějším marginalizovaným nebo vyloučeným jedincům a skupinám spoluúčastnit se na kulturních a vzdělávacích aktivitách. Poskytnutím rovného přístupu ke kultuře a edukaci se muzea snaží předcházet a odbourávat fyzické, smyslové, psychické nebo sociální bariéry. Ty se mohou vyskytovat vně muzea, uvnitř muzea nebo ve výstavních prostorách. Návštěvníci se specifickými vzdělávacími potřebami nebo sociálním znevýhodněním spadají do sféry zájmu inkluzivní muzejní pedagogiky. Na základě vymezení teorie a terminologie oboru charakterizuje článek jednotlivé skupiny speciálního publika muzeí. Text uzavírají příklady několika konkrétních projektů z prostředí muzeí a dalších kulturních a sociálních institucí, které směřovaly k sociální inkluzi osob na okraji společnosti.
Anglicky
Text presents current museums as institutions developing their social role with respect to social and cultural diversity of audiences. This way they fullfull the idea of social inclusion. It is based on accesibility to marginalised and excluded individuals or groups to take part in cultural and educational activities. Providing of equal approach to culture and education museums tend to minimalize physical, sensual, emotional or social barriers. They can be outside, inside of museum or in exhibition space. Visitors with special needs or social disability are key themes of inclusive museum pedagogy. Based on theory and terminology of inclusive museum pedagogy text characterise several groups of special audiences of museums. Text is closed by several examples of chosen projects in museums and other cultural and social institutions solving social inclusion of marginalized people.