D 2014

Muzea a sociální inkluze

JAGOŠOVÁ, Lucie

Základní údaje

Originální název

Muzea a sociální inkluze

Název česky

Muzea a sociální inkluze

Název anglicky

Museums and social inclusion

Vydání

Hodonín, Muzea a sociálně znevýhodnění: Sborník ze semináře 19.-20. 6. 2013, od s. 20-34, 15 s. 2014

Nakladatel

Masarykovo muzeum v Hodoníně

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-80-87375-08-2

Klíčová slova česky

sociální inkluze; sociální exkluze; inkluzivní muzejní pedagogika; speciální publikum; sociálně znevýhodnění

Klíčová slova anglicky

social inclusion; social exclusion; inclusive museum pedagogy; special audiences; socially disabled

Příznaky

Mezinárodní význam
Změněno: 9. 10. 2015 11:12, Mgr. Lucie Jagošová, DiS., PhD.

Anotace

V originále

Článek nahlíží současná muzea jako instituce, které rozvíjejí své společenské poslání s respektem k sociální a kulturní diversitě svého publika. Přirozeně tak směřují k naplňování myšlenky sociální inkluze. Tato myšlenka spočívá v umožnění nejrůznějším marginalizovaným nebo vyloučeným jedincům a skupinám spoluúčastnit se na kulturních a vzdělávacích aktivitách. Poskytnutím rovného přístupu ke kultuře a edukaci se muzea snaží předcházet a odbourávat fyzické, smyslové, psychické nebo sociální bariéry. Ty se mohou vyskytovat vně muzea, uvnitř muzea nebo ve výstavních prostorách. Návštěvníci se specifickými vzdělávacími potřebami nebo sociálním znevýhodněním spadají do sféry zájmu inkluzivní muzejní pedagogiky. Na základě vymezení teorie a terminologie oboru charakterizuje článek jednotlivé skupiny speciálního publika muzeí. Text uzavírají příklady několika konkrétních projektů z prostředí muzeí a dalších kulturních a sociálních institucí, které směřovaly k sociální inkluzi osob na okraji společnosti.

Anglicky

Text presents current museums as institutions developing their social role with respect to social and cultural diversity of audiences. This way they fullfull the idea of social inclusion. It is based on accesibility to marginalised and excluded individuals or groups to take part in cultural and educational activities. Providing of equal approach to culture and education museums tend to minimalize physical, sensual, emotional or social barriers. They can be outside, inside of museum or in exhibition space. Visitors with special needs or social disability are key themes of inclusive museum pedagogy. Based on theory and terminology of inclusive museum pedagogy text characterise several groups of special audiences of museums. Text is closed by several examples of chosen projects in museums and other cultural and social institutions solving social inclusion of marginalized people.