D 2014

Cvičení, tanec nebo psychoterapie?

DOSEDLOVÁ, Jaroslava

Základní údaje

Originální název

Cvičení, tanec nebo psychoterapie?

Název anglicky

Exercise, Dance or Psychotherapy?

Autoři

DOSEDLOVÁ, Jaroslava (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

první. Olomouc, Společný prostor/ Common Space 2014, od s. 16-27, 12 s. 2014

Nakladatel

Univerzita Palackého v Olomouci

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14210/14:00078738

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-80-244-4411-6

Klíčová slova česky

somaticky orientovaná psychoterapie; taneční a pohybová psychoterapie; integrativní psychoterapie

Klíčová slova anglicky

somatically-oriented psychotherapy; dance and movement psychotherapy; integrative psychotherapy

Štítky

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 27. 11. 2016 23:44, doc. PhDr. Jaroslava Dosedlová, Dr.

Anotace

V originále

Cílem příspěvku je zaměřit se na podstatu terapeutické práce a hledat styčné body účinných terapeutických faktorů vybraných somaticky orientovaných terapeutických směrů. Ke sdíleným, terapeuticky účinným faktorům,autorka řadí rozvoj tělesného sebeuvědomění, práci s energií, posílení uzemnění (grounding), práci s dotekem, dechem, hlasem a očním kontaktem. Ve druhé části se autorka zamýšlí nad vymezením současné taneční a pohybové psychoterapie v kontextu vymezení psychoterapie obecně. Otevírá diskusi svým přesvědčením, že ne každý tanec je psychoterapií, ale na druhé straně že neexistuje ani jen jeden možný či správný způsob tanečně psychoterapeutického působení.

Anglicky

The aim of the paper is to focus on the essence of psychotherapeutic work and look for the points of contact among the effective therapeutic factors of selected somatically-oriented therapeutic methods. The author lists among the effective factors of therapy the development of bodily self-awareness, working with energy, improved grounding, working with touch, breathing, voice and eye contact. In the second part, the author contemplates the definition of the current dance and movement psychotherapy in the context of defining psychotherapy in general. She initiates a discussion stating her belief that not every dance is psychotherapy, however, there is not a single possible or correct method of dance psychotherapy.