2014
Masaryk o krizi moderního člověka
ZOUHAR, JanZákladní údaje
Originální název
Masaryk o krizi moderního člověka
Název anglicky
Masaryk on Crisis of Modern Man
Autoři
ZOUHAR, Jan (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Moderní člověk a náboženství, Hodonín, 2014
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Obor
60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14210/14:00078752
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
Masaryk; náboženství
Klíčová slova anglicky
Masaryk; religion
Štítky
Změněno: 18. 2. 2015 11:03, Mgr. Vendula Hromádková
V originále
Krize moderního člověka je podle Masaryka obecná, je to krize celého duchovního života. Moderní člověk, který ztratil oporu v jednotném světovém názoru, je vnitřně nejednotný, rozpolcený, stejně jako je nejednotná a rozporná celá společnost. Moderní kulturou proniká spor přítomnosti s minulostí, spor mezi generacemi, církve s vědou, filozofií, uměním a státem. Úsilí o duchovní svobodu přineslo krajní individualismus a subjektivismus, duchovní a mravní osamění moderního člověka. Jednostranný intelektualismus, materialismus a mechanicismus brání harmonickému rozvoji duševních a tělesných sil a vlastností.
Anglicky
Masaryk's central problem was the crisis of modern man. He looked for its profound causes (disintegration of traditional values and of a comprehensive Weltanschauung, "superficial man"), diagnosed its symptoms (suicides, cultural snobbery, non-religiosity, social conflicts, revolutions), and tried to constitute such values as could overcome the crises ("inward man", a harmonic Weltanschauung, every day work, ethical and lived religion, education, a scientific and philosophical understanding of man, and a transcendent religious horizon). Religion remainded for Masaryk a central instrument for overcoming our crisis, a factor which harmonizes both human personality and the global relationships within the society. This mission, however, can be fulfilled only by a new, non-ecclesiastical, personal, live religion without ecclesiastical institutions and respecting the importance of modern science and philosophy. Masaryk's approach is based on trust in a personal God and in the immortality of the soul. His "dogmatics" consisted in the requirement of an effective love toward one's neighbour and in the viewpoint of eternity (life sub specie aeternitatis). This implied awareness that the humanitarian principle, respect of other people and oneself, has to emanate from the knowledge that we are non-sovereign beings subordinated to the commands of a higher moral code.
Návaznosti
MUNI/A/0803/2013, interní kód MU |
|