D 2015

Why do people give: Motives for charitable giving in the Czech Republic

HLADKÁ, Marie

Základní údaje

Originální název

Why do people give: Motives for charitable giving in the Czech Republic

Autoři

HLADKÁ, Marie (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

1. vyd. Brno, Current Trends in Public Sector Research: Proceedings of the 19th International Conference. od s. 394-401, 8 s. 2015

Nakladatel

Masarykova Univerzita

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50200 5.2 Economics and Business

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14560/15:00082317

Organizační jednotka

Ekonomicko-správní fakulta

ISBN

978-80-210-7532-0

ISSN

UT WoS

000355547600047

Klíčová slova anglicky

Altruism; charitable giving; motive

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 23. 9. 2015 15:33, Mgr. Daniela Marcollová

Anotace

V originále

Motivation is a central concept for psychology, sociology, as well as for the economy. Many researchers associate the issue of motivation with the act of giving money and they try to interpret it in the connection with the assumptions of neoclassical economics. The basic aim is to find answer not only on the theoretical question (if it is possible to explain charitable giving at the hand of homo oeconomicus), but on the practical question as well (how to increase the share of NGO funding through private sources). This article presents key results of research aimed at identifying the factors influencing individual giving in the Czech Republic to NGO’s and at analyzing them in their mutual relations. Results are restricted to the issue of internal variables, called motives. Manners how we are thinking, what we feel, at so on, are an integral part of the variables that influence our decision about giving. The sources of various motives are formed by our political leanings, religious persuasion, social activities and values. The author based on theoretical economic model identifies three basic motives (altruism, egoism, investment) behind the decision of giving, whose resources/ incentives subsequently are empirically tested.

Návaznosti

MUNI/A/0831/2013, interní kód MU
Název: Neziskové organizace v procesu sociálních inovací (Akronym: NOPSI)
Investor: Masarykova univerzita, Neziskové organizace v procesu sociálních inovací, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty