TŮMA, František. Dialogism and classroom interaction in English language teaching: A review of Czech research. Pedagogická orientace. Brno: Konvoj, 2014, roč. 24, č. 6, s. 878-902. ISSN 1211-4669. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/PedOr2014-6-878.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Dialogism and classroom interaction in English language teaching: A review of Czech research.
Název česky Dialogismus a interakce ve výuce anglického jazyka: Přehled českého výzkumu
Autoři TŮMA, František (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Pedagogická orientace, Brno, Konvoj, 2014, 1211-4669.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14410/14:00078823
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2014-6-878
Klíčová slova česky interakce ve třídě; dialogismus; výuka anglického jazyka; přehledová studie
Klíčová slova anglicky classroom interaction; dialogism; English language teaching; review of research
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnil: doc. Mgr. František Tůma, Ph.D., učo 119281. Změněno: 19. 3. 2015 16:16.
Anotace
The aim of the present study is to review Czech research on classroom interaction in English language teaching. We understand classroom interaction as mutual influencing among a teacher and learners while teaching and learning. We view classroom interaction from the perspective of dialogism, which we use as a theoretical and epistemological framework assuming interaction as a unit of analysis. This review analyzes 9 empirical studies published as journal articles, books, book chapters or Ph.D. dissertations in the years 2006–2014. These studies were critically analyzed in the light of dialogism. Important findings include the fact that a number of studies dealt with teacher talk, mainly teacher questions and the use of the target language and the mother tongue. We compare the areas with the situation abroad as reflected in selected reviews of international research, and outline gaps in Czech research. As regards research methodology (and also theoretical background), a number of studies did not take context into consideration when analyzing classroom. Furthermore, it seems that the activity of individuals (teachers, learners) was the unit of analysis in the majority of studies rather than the interaction itself. These findings seem to suggest that dialogism was not employed in the empirical research to a greater extent.
Anotace česky
Cílem předkládané studie je podat přehled o českém výzkumu interakce ve výuce angličtiny. Interakci chápeme jako vzájemné ovlivňování mezi učitelem a žáky během výuky. Na interakci ve třídě nahlížíme pohledem dialogismu, který chápeme jako teoretický a epistemologický rámec předpokládající interakci jako jednotku analýzy. V přehledové studii analyzujeme 9 empirických studií uveřejněných v letech 2006–2014 jako články v časopise, knihy, kapitoly v knize nebo disertační práce. Tyto studie byly kriticky analyzovány z pohledu dialogismu. Významným zjištěním je například skutečnost, že řada studií se zabývala jazykem učitele (teacher talk), především otázkami učitele a používáním cílového a mateřského jazyka. Tyto a další oblasti výzkumu porovnáváme s odrazem zahraniční situace ve vybraných přehledech výzkumu a poukazujeme na mezery v tuzemském výzkumu. Co se týče metodologie výzkumu (a s ní souvisejících teoretických východisek), řada studií při analýze interakce ve třídě abstrahovala od kontextu. Činnost jednotlivců (učitele, žáků) tvořila v řadě studií analytickou jednotku spíše než samotná interakce. Tato zjištění naznačují, že v empirickém výzkumu nebyl dialogismus příliš uplatněn.
Návaznosti
EE2.3.30.0009, projekt VaVNázev: Zaměstnáním čerstvých absolventů doktorského studia k vědecké excelenci
Typ Název Vložil/a Vloženo Práva
Tuma_2014_Dialogism-review.pdf   Verze souboru Tůma, F. 11. 2. 2015

Vlastnosti

Adresa v ISu
https://is.muni.cz/auth/publication/1219200/Tuma_2014_Dialogism-review.pdf
Adresa ze světa
https://is.muni.cz/publication/1219200/Tuma_2014_Dialogism-review.pdf
Adresa do Správce
https://is.muni.cz/auth/publication/1219200/Tuma_2014_Dialogism-review.pdf?info
Ze světa do Správce
https://is.muni.cz/publication/1219200/Tuma_2014_Dialogism-review.pdf?info
Vloženo
St 11. 2. 2015 16:39, doc. Mgr. František Tůma, Ph.D.

Práva

Právo číst
  • kdokoliv v Internetu
  • osoba doc. Mgr. František Tůma, Ph.D., učo 119281
Právo vkládat
 
Právo spravovat
  • osoba doc. Mgr. František Tůma, Ph.D., učo 119281
Atributy
 

Tuma_2014_Dialogism-review.pdf

Aplikace
Otevřít soubor.
Stáhnout soubor.
Adresa v ISu
https://is.muni.cz/auth/publication/1219200/Tuma_2014_Dialogism-review.pdf
Adresa ze světa
https://is.muni.cz/publication/1219200/Tuma_2014_Dialogism-review.pdf
Typ souboru
PDF (application/pdf)
Velikost
235,8 KB
Hash md5
61045f3a4ef59085a9285bcc832e4b8f
Vloženo
St 11. 2. 2015 16:39

Tuma_2014_Dialogism-review.txt

Aplikace
Otevřít soubor.
Stáhnout soubor.
Adresa v ISu
https://is.muni.cz/auth/publication/1219200/Tuma_2014_Dialogism-review.txt
Adresa ze světa
https://is.muni.cz/publication/1219200/Tuma_2014_Dialogism-review.txt
Typ souboru
holý text (text/plain)
Velikost
65 KB
Hash md5
1a4b5365a4d83cbf66007cb7132e1ffd
Vloženo
St 11. 2. 2015 16:41
Vytisknout
Nahlásit neoprávněně vložený soubor Zobrazeno: 26. 4. 2024 02:49