D 2014

Anilis fabula – „babská povídačka“ jako literární nástroj vzdělání a kultivace

PETROVIĆOVÁ, Katarina

Basic information

Original name

Anilis fabula – „babská povídačka“ jako literární nástroj vzdělání a kultivace

Name in Czech

Anilis fabula – „babská povídačka“ jako literární nástroj vzdělání a kultivace

Name (in English)

Anilis fabula – „old wives' tales“ as literary instrument of education and cultivation

Edition

První. Rožumberok, Sociálne posolstvo Jána Pavla II. pre dnešný svet: „Univerzita ako miesto dialógu“. p. 700-710, 11 pp. 2014

Publisher

VERBUM – vydavateľstvo Katolíckej univerzity v Ružomberku

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

Literature, mass media, audio-visual activities

Country of publisher

Slovakia

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

storage medium (CD, DVD, flash disk)

Organization unit

Faculty of Arts

ISBN

978-80-561-0151-3

Keywords (in Czech)

mýtus; vyprávění; Platón; Cicero; Apuleius; Martianus Capella

Keywords in English

myths; narratives; Plato; Cicero; Apuleius; Martianus Capella

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 30/1/2015 16:16, doc. Mgr. Katarina Petrovićová, Ph.D.

Abstract

V originále

V příspěvku se autorka zabývá rolí mýtů, z dnešního úhlu pohledu fiktivních vyprávění, v přímo nebo potenciálně vzdělávacích textů. Úvodní část příspěvku představuje počátky využívání mýtu mimo jeho obvyklý rámec mytologického eposu, zejména způsoby, jimiž pracoval s mýty Platón ve svých filozofických dialozích. Druhá část dokumentuje, jaké možnosti přinesly Platónovy mýty několika autorům různých období i žánrů, M. Tulliu Ciceronovi, L. Apuleiovi a Martianu Capellovi.

In English

The paper deals with the role of “myths” (μῦθοι) – from the modern point of view fictitious narratives – in the directly or potentially educational texts. The first part of the paper presents the origins of myths’ usage out of their usual frame of mythological epos, especially the ways in which Plato worked with myths in his philosophical dialogues. The second part then illustrates what new possibilities Plato’s myths introduced to the selected authors of various ages and genres, M. Tullius Cicero, L. Apuleius and Martianus Capella.