k 2014

From Scientific Information to i-School: Mapping Transformation of Curriculum

LORENZ, Michal

Basic information

Original name

From Scientific Information to i-School: Mapping Transformation of Curriculum

Name in Czech

Od vědeckých informací k i-školám: mapování transformace kurikula

Authors

Edition

2014

Other information

Type of outcome

Presentations at conferences

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

References:

Organization unit

Faculty of Arts
Changed: 2/5/2019 11:23, Mgr. Vendula Hromádková

Abstract

In the original language

We map a transformation of the curriculum offered by the Division of Information studies and Librarianship at Masaryk University during history. Every discipline has three dimensions which interact with one another. We can understand it as a scientific discipline, as a study discipline, and as a practical discipline. We analyse information science as an academic discipline with special attention to the study dimension and its transformation during history. Interaction of the study dimension with the scientific dimension and the practical dimension are reflected. Venn diagrams are used as mapping and visualising tools.

In Czech

Zpracováváme transformaci studijních plánů Kabinetu informačních studií a knihovnictví Masarykovy univerzity v Brně v průběhu historie. Každá disciplína má tři dimenze, které spolu vzájemně interagují. Může být chápána jako vědecká disciplína, studijní disciplína a praktická disciplína. Analyzujeme informační vědu jako akademickou disciplínu se zvláštním zřetelem ke studijnímu aspektu a jeho historickému vývoji. Reflektujeme interakci studijní, vědecké a praktické dimenze. Za účelem analýzy jsou použity Vennovy diagramy a vizualizační nástroje.