J 2014

Verbal and Visual Strategies of Teachers' Work on Identity

ŠVAŘÍČEK, Roman

Základní údaje

Originální název

Verbal and Visual Strategies of Teachers' Work on Identity

Autoři

ŠVAŘÍČEK, Roman (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

New Educational Review, Wydawnictwo Adam Marszałek, 2014, 1732-6729

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Impakt faktor

Impact factor: 0.149 v roce 2012

Kód RIV

RIV/00216224:14210/14:00074382

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova anglicky

expert teacher; identity; professional development

Štítky

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 19. 4. 2024 12:23, Mgr. Michal Petr

Anotace

V originále

The paper describes qualitative research which studied six teachers from their professional beginnings to the present position of an experienced – expert – teacher. The research method used is life story, through which the teacher's career is reconstructed. The key research question is: What strategies of work on identity did a teacher use to become an expert teacher? The most important motor of change and particularly of a teacher's development was his/her decision and commitment to the development of his/her identity (Pittard, 2003). Snow and Anderson (1987) labelled this process as work on one's identity. I will discuss only verbal and visual strategies, which the teacher uses to influence the environment at school in general (verbal distancing, gossip, and strategy of uniqueness). The paper concludes with a discussion of how necessary the verbal and visual strategies directed towards the school space are for the teacher's professional identity. Had they no power, teachers could not influence decision-making processes.

Návaznosti

GA13-23578S, projekt VaV
Název: Učitel a žáci v dialogickém vyučování
Investor: Grantová agentura ČR, Učitel a žáci v dialogickém vyučování

Přiložené soubory

SVARICEK_Verbal_and_visual_strategies_TNER_2014.pdf
Požádat o autorskou verzi souboru