J 2014

Ethical and Methodological Associations in Doing Research on Children in a School Environment

KVAPILOVÁ BARTOŠOVÁ, Michaela a Lenka SLEPIČKOVÁ

Základní údaje

Originální název

Ethical and Methodological Associations in Doing Research on Children in a School Environment

Název česky

Etické a metodologické souvislosti výzkumu dětí ve školním prostředí

Autoři

KVAPILOVÁ BARTOŠOVÁ, Michaela (203 Česká republika, garant, domácí) a Lenka SLEPIČKOVÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

The New Educational Review, Toruň, Wydawnictwo Adam Marszalek, 2014, 1732-6729

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50000 5. Social Sciences

Stát vydavatele

Polsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Impakt faktor

Impact factor: 0.149 v roce 2012

Kód RIV

RIV/00216224:14230/14:00074386

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

Klíčová slova anglicky

school environment; research on children; ethics in research; child as a social actor

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 3. 2. 2015 18:35, Mgr. Michaela Kvapilová Bartošová, Ph.D.

Anotace

V originále

The new paradigm in social research on children, accepting the child as an important social actor, has its methodological and ethical specifics. In doing research on children, child-friendly research techniques are used with an emphasis on children’s rights. The attempt of the researcher to apply a new method in studying children may come into conflict with the authoritarian approach to children in the school environment, where such research most often takes place. We shall examine both the conflicts between school situations and the expectations of the new approach to children in the following material using the experience of our own research on children.

Návaznosti

GAP404/11/1033, projekt VaV
Název: Rodina pohledem dětí
Investor: Grantová agentura ČR, Rodina pohledem dětí