J 2014

Pracovník v sociálních službách v domově pro osoby se zdravotním postižením v procesu rozvoje komunikačních schopností uživatelů z pohledu logopedů

KOPEČNÝ, Petr and Jiřina KLENKOVÁ

Basic information

Original name

Pracovník v sociálních službách v domově pro osoby se zdravotním postižením v procesu rozvoje komunikačních schopností uživatelů z pohledu logopedů

Name (in English)

A Social Worker in a Home for People with Health Disabilities in the Process of the Development of the Communication Abilities of Users from the Point of View of Logopedic Specialist

Authors

KOPEČNÝ, Petr (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Jiřina KLENKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Speciální pedagogika, Praha, Univerzita Karlova, 2014, 1211-2720

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/14:00078933

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

logopedická intervence; komunikační schopnosti; sociální služby; uživatel; pracovník v sociálních službách

Keywords in English

speech therapy; communication skills; social services; user; social services worker

Tags

Reviewed
Změněno: 3/4/2015 12:03, Dana Nesnídalová

Abstract

V originále

Článek tematizuje problematiku speciálněpedagogické podpory poskytované osobám žijícím v zařízeních sociálních služeb v České republice. Prostřednictvím kvantitativně orientované dotazníkové analýzy jsou představeny dílčí výsledky dvouetapové studie zabývající se stavem logopedické intervence realizované v domovech pro osoby se zdravotním postižením a pohledem logopedů na roli pracovníků v sociálních službách při rozvoji komunikačních schopností a dovedností uživatelů zařízení.

In English

The article is focused on the issue of special education support provided to people living in social services in the Czech Republic. Through quantitatively oriented questionnaire analysis are presented partial results of two-stage studies of the state speech interventions implemented in homes for people with disabilities, and speech therapists view on the role of social service workers to develop communication skills and abilities of social services users.

Links

MUNI/A/0709/2012, interní kód MU
Name: Intervence pro inkluzi ve vzdělávání (Acronym: IIV)
Investor: Masaryk University, Category A