ŠLAPÁK, Ivo. Řeč jako základní komunikační prostředek (Speech as a Basic Means of Communication). In Jiřina Klenková et al. Inkluze žáků s narušenou komunikační schopností a žáků se sluchovým postižením. Psychologické, medicínské aspeciálněpedagogické souvislosti. Inclusion of Pupils with Disordered Communication Ability and with Hearning Impairment. Psychological, Medicial and Special Educational Context. první. Brno: Masarykova univerzita, 2014, p. 33-46. ISBN 978-80-210-7487-3.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Řeč jako základní komunikační prostředek
Name in Czech Řeč jako základní komunikační prostředek
Name (in English) Speech as a Basic Means of Communication
Authors ŠLAPÁK, Ivo.
Edition první. Brno, Inkluze žáků s narušenou komunikační schopností a žáků se sluchovým postižením. Psychologické, medicínské aspeciálněpedagogické souvislosti. Inclusion of Pupils with Disordered Communication Ability and with Hearning Impairment. Psychological, Medicial and Special Educational Context, p. 33-46, 14 pp. 2014.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-7487-3
Keywords (in Czech) děti řeč vývoj řeči poruchy řeči
Keywords in English children speech language development speech disturbances
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Ing. Mgr. Věra Pospíšilíková, učo 9005. Changed: 10/2/2015 13:13.
Abstract
Řeč je vnímána jako nedílná a nezastupitelná součást vývoje člověka. Řeč má z komunikativního hlediska dvě základní stránky: Expresivní a Receptivní. Lidská řeč je schopnost, ale i vlastnost. Není individuální ve smyslu sémantickém , ale vlastní celému lidskému druhu. Organické základy: pod tento základní komplex patří : mozek, sluchový orgán, nervová a svalová část, ovládající jemnou motoriku. Funkční základy (vyšší nervová činnost mozku, zpětná vazba motorická, zpětná vazba akustická). Popsány způsoby vyšetření řeči. Fonetika je nauka o zvukové stránce lidské řeči a o funkci při mluvení. Hlásky se dělí na samohlásky a souhlásky. Jsou popsány typy a tvorba tvoření hlásek. Vývoj řeči sleduje časový posun. Poruchy řeči se dělí na opožděný vývoj, Poruchy zvuků řeči, Poruchy plynulosti řeči, poruchy struktury řeči a řečové neurozy.
Abstract (in English)
Speech is perceived as an integral and indispensable part of human development. The language has a communicative point of view, two basic aspects: Expressive and Receptive. Human speech is the ability, but also property. There is no individual in terms of semantics, but by the entire human species. Organic basics: under the basic complex include: brain, auditory organ, nerve and muscle part, controlling fine motor skills. Functional fundamentals (higher nervous activity of the brain, motor feedback, acoustic feedback). Described method of examination speech. Phonetics is the study of the sound of human speech and function while speaking. Voices are divided into vowels and consonants. Describes the types and formation formation of letters. Speech development follows the time shift. Speech disorders are divided into delayed development, disorders of speech sounds, speech fluency disorders, disorders of speech and language structures neurosis.
Links
MUNI/M/0012/2013, interní kód MUName: Inkluze ve škole jako interdisciplinární problém. Východiska, podmínky a strategie realizace
Investor: Masaryk University, INTERDISCIPLINARY - Interdisciplinary research projects
PrintDisplayed: 5/9/2024 23:15