POKORNÁ, Jarmila and Eva VEČERKOVÁ. Obchodní firma a nekalá soutěž v novém občanském zákoníku (Trade name and unfair competition in the new Civil Code). In Míĺníky súťažného práva. 2014. ISBN 978-80-224-1394-7.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Obchodní firma a nekalá soutěž v novém občanském zákoníku
Name in Czech Obchodní firma a nekalá soutěž v novém občanském zákoníku
Name (in English) Trade name and unfair competition in the new Civil Code
Authors POKORNÁ, Jarmila and Eva VEČERKOVÁ.
Edition Míĺníky súťažného práva, 2014.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50500 5.5 Law
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Law
ISBN 978-80-224-1394-7
Keywords (in Czech) obchodní firma, podnikatel, funkce firmy, zásady firemního práva, ochrana práv k firmě, nekalá soutěž, občanský zákoník
Keywords in English trade name; entrepreneur; functions of trade name; principle of trade name; protection of trade name; unfair competition; Civil Code
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: JUDr. Eva Večerková, Ph.D., učo 1826. Changed: 6/2/2015 14:23.
Abstract
Příspěvek pojednává o označování podnikatelů obchodní firmou v České republice podle nové právní úpravy (zák. č. 89/2012 Sb., občanský zákoník). Pojednává o základních podmínkách a zásadách tvoření obchodní firmy, např. zásada nezaměnitelnosti a zákazu klamavosti. Třetí část příspěvku je věnována nekalosoutěžním zásahům do práv podnikatele k obchodní firmě (podle generální klauzule a podle speciálních skutkových podstat nekalé soutěže). V závěru příspěvku je poukázáno na nové trendy v právní regulaci obchodní firmy podle občanského zákoníku.
Abstract (in English)
This paper deals with the labeling of an entrepreneur by trade name in the Czech Republic, according to the new legislation (Act No. 89/2012 Coll., Civil Code). It deals also with the basic features and principles of the formation of a trade name, such as the principle that a trade name can not be mistakable or deceptive. The third part of the paper is devoted to unfair competition interference in the rights of an entrepreneur to trade name (under the general clause and under to the specific merits of unfair competition). New trends in the legal regulation of the trade name under the Civil Code are emphasized in the conclusion of the paper.
PrintDisplayed: 15/6/2024 05:31