ŠÍP, Radim. Jak oživit "zamrzlou" evoluční ontologii. Filosofický casopis. Praha: Filosofický ústav AV ČR, 2014, roč. 62, č. 3, s. 431-442. ISSN 0015-1831.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Jak oživit "zamrzlou" evoluční ontologii
Název česky Jak oživit "zamrzlou" evoluční ontologii
Název anglicky How to revive the "frozen" evolutionary ontology
Autoři ŠÍP, Radim (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Filosofický casopis, Praha, Filosofický ústav AV ČR, 2014, 0015-1831.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Impakt faktor Impact factor: 0.011 v roce 2001
Kód RIV RIV/00216224:14410/14:00079009
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
UT WoS 000340216100008
Klíčová slova česky evoluční ontologie; epigenetická / strukturní informace; hegelovsko-marxistická/kantovská strategie;kultura; příroda; prometheovský mýtus; slabý/silný antropocentrismus
Klíčová slova anglicky strong/weak anthropocentrism; evolutionary ontology; epigenetic/structural information; culture; the myth of Prometheus; nature; Hegelo-Marxist/Kantian strategies
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: Dana Nesnídalová, učo 831. Změněno: 18. 3. 2019 10:06.
Anotace
Tato diskusní studie vychází z myšlenek, které profesor Šmajs a další prezentovali v monotematickém bloku věnovaném evoluční ontologii, jenž byl publikován v 6. čísle loňského ročníku Filosofického časopisu. Autor zde poukazuje na přetrvávající aspekt evoluční ontologie: Ontologie jako produkt lidské kultury dosahuje poznatků, které údajně mají mít charakter objektivní pravdy – mají tedy vyjadřovat pravou podobu ontického řádu přírody. Jde o omyl; nejedná se však o běžný nonsens nekonzistentní filosofie. Autor textu za tímto postojem identifikuje kantovské a hegelovsko-marxistické strategie, které tento přesun z řádu kultury do řádu přírody umožňují. Tyto strategie jsou 1) znakem přetrvávajícího zakotvení myšlenek profesora Šmajse v raně moderním (novověkém) myšlení; a 2) jsou příčinou silného antropocentrického postoje, který nepřiznaně operuje v systému evoluční ontologie. Na konci studie se autor pokouší obhájit tezi, podle které by pro evoluční ontologii bylo příhodnější, kdyby se její představitelé dokázali vzdát raně moderních argumentačních postupů, a tak se zbavili silného antropocentrismu. Tímto způsobem by se také dokázali vyhnout koncepčnímu rozporu, díky kterému evoluční ontologie „zamrzá“ zevnitř.
Anotace anglicky
This discussion study takes as its starting point the thinking, which Professor Smajs and others presented in Filosoficky casopis 6, 2013 on evolutionary ontology. The author shows an enduring aspect of evolutionary ontology: ontology as the product of human culture attains to knowledge that has the seeming character of objective truth it thus expresses the true nature of the ontic order of nature. This is not, however, the usual nonsense of inconsistent philosophy. The author of the text identifies as lying behind this step Kantian and Hegelian strategies which make possible this shift from the order of culture to the order of nature. These strategies are (i) a sign of the grounding of Professor Smajs' ideas in early-modern thinking; and (ii) they are the cause of a strongly anthropocentric attitude, which unwittingly influences the system of evolutionary-ontology At the end of the study, the author points to the fact that it would be more appropriate for evolutionary ontology if its proponents were able to give up their early-modern argumentative approach, and thus rid themselves of their strong anthropocentrism. In this way they would be able to avoid the conceptual conflict which makes evolutionary ontology "frozen" from within.
Návaznosti
MUNI/A/1312/2014, interní kód MUNázev: Koncept výzkumu aktivit a jevů v současném světě v kontextu sociální pedagogiky (Akronym: KoVySocped)
Investor: Masarykova univerzita, Koncept výzkumu aktivit a jevů v současném světě v kontextu sociální pedagogiky, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 11. 5. 2024 01:26