J 2014

Zlá média: Zaostřeno na záludné konstrukce reality v masmediálním prostředí a v síti programovaných médií.

KOBÍKOVÁ, Zuzana

Základní údaje

Originální název

Zlá média: Zaostřeno na záludné konstrukce reality v masmediálním prostředí a v síti programovaných médií.

Název anglicky

Evil media: Focused on stratagematic constructions of reality in masmedia and in web of programmed media

Autoři

KOBÍKOVÁ, Zuzana (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Ezin TIM, Brno, Masarykova univerzita, 2014, 1805-2606

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14210/14:00079065

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

Zlá média; stratagemata; masmédia; programovaná média; šedá zóna, metafora

Klíčová slova anglicky

Evil media; stratagemas; masmedia; programmed media; gray zone; metaphor

Štítky

Změněno: 5. 3. 2015 14:32, Ing. Mgr. Zdeňka Jastrzembská, Ph.D.

Anotace

V originále

Jedním z nejprovokativnějších aktuálních příspěvků k promýšlení možností poznání programovaných médií je podle Jany Horákové (2013) studie Towards Evil Media Studies (Ke studiu zlých médií, 2007) Matthew Fullera a Andrew Goffeye a na ni navazující kniha Evil media (Zlá média, 2012). Autoři, inspirováni kontroverzním odkazem Niccolo Machiavelliho, Baltasara Graciana a především Arthura Schopenhauera s jeho Eristickou dialektikou čili Uměním dostat v každé debatě za pravdu (1830–1831); předkládají seznam stratagemat, která mají teoretici programovaných médií následovat a rozšiřovat, stejně jako rozpoznávat a artikulovat jejich účinky. Stratagema můžeme chápat jako záludný a amorální trik sloužící v argumentaci k oklamání či přesvědčení nepřítele, nebo jako velice účinný komunikační prostředek. V kontextu vztahů mezi programovanými médii a jejich uživateli existuje celá síť složitých a nepřehledných situací, v nichž můžeme taková stratagemata rozpoznávat a artikulovat. Cílem studie je ukázat, jakou roli může hrát práce se stratagematy, v přístupu ke zkoumání programovaných médií. Světí účel prostředky? Zlá mediální studia nás staví před etickou volbu: buď se chovat zcela průhledně, nebo se stát aktivním, stratagematicky se chovajícím médiem transformace. Studie s pomocí interpretace hlavních tezí jednoho ze stratagemat „Machinuj se samozřejmostmi” (Stratagema 4: Machine the Commonplace, Fuller a Goffey, 2007) představuje stratagematické chování subjektů zapojených v sítích interakcí zóny šedých médií. Cílem příspěvku je zmiňovaný přístup ilustrovat na příkladech konstruovaných masmediálních skutečností, stejně jako na příkladech stratagemat odhalených v šedé zóně hypertextového prostředí sítě nových médií.

Anglicky

One of the most provocative current contributions to think through possibilities of understanding programmed media is according to Jana Horaková (2013) a study Towards Evil Media Studies, 2007, written by Matthew Fuller and Andrew Goffeye and their subsequent book Evil media, 2012. The authors who are inspired by a controversial legacy of Niccolo Machiavelli, Baltasar Gracian and especially Arthur Schopenhauer and his Eristic Art of Dialectic or the Art of Beeing Right (1830–1831); submit a list of stratagematic tactics that theorists of programmed media should follow and expand as well as recognize and articulate their effects. There is a whole network of complex and unnoticed relationships among programmed media and their users. The aim of the study is to show which role could play the work with stratagematas in term of searching and using the rhetorical deceits and subterfuges in accessing the examination of programmed media. Stratagema can be seen as the deceptive and immoral trick to deceive or persuate the enemy in the argumentation or as a very effective means of communication. Does the end justify the means? Evil Media Studies present us with an ethical choice: either to behave completely transparent or to become an active, stratagematicly behaving media of transformation. The authors are leading the reader by the forms of stratagemas to think about quotations of authorities (commonplaces) which we often automatically accept without critically evaluating them in relation to the current context. This study presents stratagemas behaving of subjects involved in networks of interactions of gray zone media by the interpretation of the main theses of stratagema Machine the Commonplace (Stratagema 4: Machine the Commonplace, Fuller and Goffey, 2007). Goal of this paper is to illustrate the approach mentioned in the examples of constructed reality by mass media as well as examples of stratagemas detected in the gray zone of hypertext media network environment

Návaznosti

EE2.3.35.0005, projekt VaV
Název: Věda a vědci pro vzdělanost moderní společnosti