C 2014

... Einem Kenner über die Schulter geblickt

KROUPA, Jiří

Basic information

Original name

... Einem Kenner über die Schulter geblickt

Name in Czech

... Dívat se znalci přes rameno

Name (in English)

... Looked over the shoulder of an expert

Authors

KROUPA, Jiří (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

První. Brno, Eduard A. Safarik, Johann Kupezky (1666-1740) Gesamtwerk, p. 5-8, 4 pp. Band 1, 2014

Publisher

Moravská galerie

Other information

Language

German

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

60400 6.4 Arts

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14210/14:00079071

Organization unit

Faculty of Arts

ISBN

978-80-7027-279-4

Keywords (in Czech)

znalectví; Eduard A. Šafařík; znalecké přístupy

Keywords in English

The Connoisseurship; Eduard A. Šafařík; methods of an art expertise

Tags

International impact
Změněno: 10/7/2018 12:47, prof. PhDr. Jiří Kroupa, CSc.

Abstract

V originále

Einer der großen Kenner der Kunst der frühen Neuzeit in der Gegenwart ist der in der Nähe der italienischen Stadt Orvieto lebende Eduard A. Šafařík. Ab Ende der sechziger Jahre des 20. Jahrhunderts lebte er in Italien und wurde im Umfeld der römischen aristokratischen Sammlungen zu einem führenden Kenner und zu einem ebensolchen Experten in der venezianischen Malerei des 17. Jahrhunderts. Von den Künstlern widmete er sich besonders dem Maler der neovenezianischen Schule des angehenden 17. Jahrhunderts Domenico Fetti (1990, 1996) und dem tschechischen Barock-Porträtmaler der ersten Hälfte des 18. Jahrhunderts Johann Kupezky (2001) eingehend. Eduard A. Safarik fordert uns in seinen kennerschaftlichen Texten dazu auf, es zumindest zu versuchen, ihm über die Schulter zu blicken. Vielleicht hält jemand von den Besuchern, nachdem er vorliegendes Buch durchgesehen hat, in einer der künftigen Ausstellungen in der Galerie bei einem Kunstwerk inne. Er stellt sich vor eines der Gemälde, das für diese Ausstellung ausgewählt wurde, und wird es schweigend beobachten. Er kommt dazu an gleiche Reise, die hervorragender Kenner schon durchgegangen ist.

In Czech

Jedním z velkých znalců raně novověkého umění v současnosti je poblíž italského Orvietta žijící Eduard A. Šafařík. Od konce 60. let 20. století žil v Itálii a stal se předním znalcem v prostředí římských aristokratických sbírek a stejně tak známým specialistou na benátské malířství 17. století. Z umělců se podrobně věnoval zejména malíři novobenátské školy počínajícího 17. století Domenicu Fettimu (1990, 1996) a českému baroknímu portrétistovi první poloviny 18. století, Janu Kupeckému (2001). Eduard A. Šafařík nás přitom ve svých znaleckých textech vybízí, abychom se mu alespoň pokusili podívat se přes rameno. Možná, že po prohlédnutí vydávané knihy se někdo z návštěvníků některé z dalších a budoucích výstav v galerii zastaví u uměleckého díla. Postaví se před jedním z obrazů, který je na onu výstavu vybrán a bude jej mlčky pozorovat. Dá se tak na obdobnou cestu, kterou ušel již dříve vynikající znalec.