J 2014

K SEKVENČNÍ ANALÝZE HRANÉHO FILMU A JEJÍ IMPLEMENTACI DO DĚJEPISNÉ VÝUKY

ŠTĚPÁNEK, Kamil

Basic information

Original name

K SEKVENČNÍ ANALÝZE HRANÉHO FILMU A JEJÍ IMPLEMENTACI DO DĚJEPISNÉ VÝUKY

Name (in English)

The sequence analysis of feature film and its implementation into the teaching of history

Authors

ŠTĚPÁNEK, Kamil (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Sborník prací PdF MU, řada společenských věd č. 28/2014/1, Brno, Masarykova univerzita, 2014, 1211-6068

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

60101 History

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/14:00079125

Organization unit

Faculty of Education

Keywords in English

teaching history; historian film; sequence analysis of feature film;

Tags

Reviewed
Změněno: 18/2/2015 17:55, PhDr. Kamil Štěpánek, CSc.

Abstract

V originále

Příspěvek se zabývá problematikou analýzy sekvencí hraného filmu v dějepisné výuce. Vychází přitom z časové dotace, kterou disponuje dějepisná edukace v českých školách, věkových zvláštností žáka druhého stupně základní školy a důsledků, které tyto skutečnosti pro analytické postupy přinášejí. Stěžejní pasáže jsou věnovány aplikaci a implementaci vybraných požadavků mediální výchovy prostřednictvím hraného filmu.

In English

The text deals with the analysis of sequences of feature film within history teaching. It is based on the number of hours which school history has in Czech schools, age peculiarities of upper primary school pupil and the results that these facts bring to analytical procedures. The key passages are devoted to the application and implementation of selected requirements of media education in teaching via a feature film.