B 2014

Johann Georg Gettner und das barocke Theater zwischen Nikolsburg und Krumau

HAVLÍČKOVÁ, Margita a Christian NEUHUBER

Základní údaje

Originální název

Johann Georg Gettner und das barocke Theater zwischen Nikolsburg und Krumau

Název česky

Johann Georg Gettner. Divadlo mezi Mikulovem a Českým Krumlovem

Název anglicky

Johann Georg Gettner. Baroque Theatre in Mikulov, Český Krumlov, and In-Between

Autoři

HAVLÍČKOVÁ, Margita (203 Česká republika, garant, domácí) a Christian NEUHUBER (40 Rakousko)

Vydání

1. vyd. Brno, 260 s. Spisy Masarykovy univerzity v Brně, Filozofická fakulta; sv. 427, 2014

Nakladatel

Masarykova univerzita

Další údaje

Jazyk

němčina

Typ výsledku

Odborná kniha

Obor

60101 History

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14210/14:00079203

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-80-210-7526-9

Klíčová slova česky

Divadlo; Johann Georg Gettner

Klíčová slova anglicky

Theatre; Johann Georg Gettner

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 7. 4. 2015 16:47, Mgr. Vendula Hromádková

Anotace

V originále

Ein Großteil der in diesem Band abgedruckten Beiträge ist Ergebnis der gemeinsamen Forschungsarbeit, vor allem zu Johann Georg Gettner (um 1650-1696), dem Leiter der Eggenbergischen Hofkomödianten, Schauspieler und Dramatiker. Auch wenn Wien im Leben Gettners eine nicht zu unterschätzende Rolle spielte, sind die entscheidenden Phasen seines beruflichen Werdegangs mit Nikolsburg und Krumau verbunden. In der Frühneuzeit und noch lange danach war dieses Gebiet Bestandteil eines größeren Staatengebildes, der Habsburgermonarchie. Die Theaterkultur, die hier in den vergangenen Jahrhunderten geschaffen wurde, weist viele gemeinsame Züge auf, von denen einer besonders deutlich und in vielerlei Hinsicht bestimmend war: der Einfluss des damals wirkungsmächtigsten Theaterzentrums im deutschsprachigen Raum, der Reichshauptstadt Wien. Von Wien aus zogen die Komödianten dann in alle Richtungen weiter, auch in jenes Gebiet, dem die Autorinnen und Autoren dieses Bands ihr Interesse widmeten. In den königlichen Städten, aber auch in kleineren Orten brachten die Theatergesellschaften dieselben Stücke auf die Bühne wie in der Residenzstadt und erhielten dabei eine ganz ähnliche Aufmerksamkeit. Zweifellos war dem so, weil in dieser Region, neben dem professionellen Theater auch andere Formen frühneuzeitlicher Inszenierungskunst gepflegt wurden. Zu nennen sind hier etwa die spektakulären Feierlichkeiten im Rahmen religiöser Festtage oder auch die zahllosen Prozessionen zu verschiedenen Wallfahrtsorten. Bedeutend für Bildung und Repräsentation waren die Schulaufführungen des Ordenstheaters, namentlich der Jesuiten und Piaristen. Die Geschichte des barocken Theaters zwischen Nikolsburg und Krumau birgt noch immer eine Vielzahl an Lücken, die es zu füllen gilt. Für nicht wenige Fragen jedoch hält dieser Sammelband neue Antworten bereit.

Česky

Kolektivní monografie představuje výsledky několikaletého společného výzkumu mezinárodního týmu autorů v oblasti barokního divadla na území jižní Moravy a jižních Čech. Součástí je i komentovaná edice dvou nově objevených dramatických textů kočovných komediantů. Pozornost je soustředěna na dramatika, divadelního ředitele a herce Johanna Georga Gettnera (?–1696), rodáka z Mikulova a vůdčí osobnost Eggenberských knížecích komediantů v Českém Krumlově. Prostřednictvím této osobnosti je fenomén českého barokního divadla představen v širších souvislostech, nikoliv jen jako produkt knížecího dvora Eggenbergů, ale jako výslednice více komponentů a vlivů – školského divadla piaristů, dvorské kultury Habsburků a praxe kočovných profesionálních společností.

Návaznosti

MUNI/A/0863/2013, interní kód MU
Název: Metodologie teatrologického výzkumu (Akronym: METODYDIW)
Investor: Masarykova univerzita, Metodologie teatrologického výzkumu, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty