ŠVEC, Vlastimil. Aktivita a tvořivost v Maňákově pojetí a jeho pedagogické činnosti. Pedagogická orientace. 2014, roč. 24, č. 5, s. 649-662. ISSN 1211-4669. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/PedOr2014-5-649.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Aktivita a tvořivost v Maňákově pojetí a jeho pedagogické činnosti
Název anglicky Maňák's approach to activity and creativity and its reflection in his educational practice
Autoři ŠVEC, Vlastimil (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Pedagogická orientace, 2014, 1211-4669.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14410/14:00074413
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2014-5-649
Klíčová slova anglicky activity; creativity; independence; Maňák’s approach to activity and creativity; principle of gradual development; tacit knowledge
Změnil Změnil: prof. PhDr. Vlastimil Švec, CSc., učo 190. Změněno: 24. 2. 2015 19:27.
Anotace
Cílem studie je charakterizovat Maňákovo pojetí aktivity a tvořivosti a nastínit, jak se toto pojetí projevuje v jeho pedagogické činnosti. V její první části je charakterizováno Maňákovo pojetí aktivity a tvořivosti. Druhá část si všímá kořenů tohoto pojetí a třetí se pokouší ukázat toto pojetí v jeho pedagogické činnosti. Zjištění plynoucí z kvalitativní analýzy lze shrnout do několika tezí. Jádrem Maňákova pojetí je triáda pojmů aktivita – samostatnost (samostatná práce) – tvořivost žáků. J. Maňák dospěl na základě svých výzkumů k tzv. principu postupnosti, který vyjadřuje požadavek, aby aktivita, samostatnost a tvořivost byly u žáků rozvíjeny postupně a respektovaly žákovy možnosti. Maňákovo pojetí aktivity a tvořivosti má kořeny v jeho teoretické, badatelské, ale i výukové činnosti. Promítá se do jeho pedagogického působení, které je založeno na Maňákových tacitních pedagogických znalostech a zkušenostech.
Anotace anglicky
This paper aims to introduce Maňák’s approach to activity and creativity and describe how this approach is reflected in his educational practice. The first part characterizes his approach, the second part explores its roots, and the third part tries to identify it in his educational practice. The qualitative analysis can be summarized in several points. The core of Maňák’s approach is the following triad: activity – independence – creativity. Based on his research, Maňák formulates the principle of gradual development of activity, independence and creativity, and posits that this process should respect the individual abilities of the pupils. The roots of Maňák’s approach lie in his theoretical, research, and teaching activities. It is reflected in his educational practice, which is based on his tacit educational knowledge and experience.
Návaznosti
GA13-20049S, projekt VaVNázev: Osvojování tacitních znalostí studenty učitelství v průběhu jejich pedagogické praxe
Investor: Grantová agentura ČR, Osvojování tacitních znalostí studenty učitelství v průběhu jejich pedagogické praxe
VytisknoutZobrazeno: 18. 8. 2024 16:13