Detailed Information on Publication Record
2014
Aktivita a tvořivost v Maňákově pojetí a jeho pedagogické činnosti
ŠVEC, VlastimilBasic information
Original name
Aktivita a tvořivost v Maňákově pojetí a jeho pedagogické činnosti
Name (in English)
Maňák's approach to activity and creativity and its reflection in his educational practice
Authors
ŠVEC, Vlastimil (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Pedagogická orientace, 2014, 1211-4669
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14410/14:00074413
Organization unit
Faculty of Education
Keywords in English
activity; creativity; independence; Maňák’s approach to activity and creativity; principle of gradual development; tacit knowledge
Změněno: 24/2/2015 19:27, prof. PhDr. Vlastimil Švec, CSc.
V originále
Cílem studie je charakterizovat Maňákovo pojetí aktivity a tvořivosti a nastínit, jak se toto pojetí projevuje v jeho pedagogické činnosti. V její první části je charakterizováno Maňákovo pojetí aktivity a tvořivosti. Druhá část si všímá kořenů tohoto pojetí a třetí se pokouší ukázat toto pojetí v jeho pedagogické činnosti. Zjištění plynoucí z kvalitativní analýzy lze shrnout do několika tezí. Jádrem Maňákova pojetí je triáda pojmů aktivita – samostatnost (samostatná práce) – tvořivost žáků. J. Maňák dospěl na základě svých výzkumů k tzv. principu postupnosti, který vyjadřuje požadavek, aby aktivita, samostatnost a tvořivost byly u žáků rozvíjeny postupně a respektovaly žákovy možnosti. Maňákovo pojetí aktivity a tvořivosti má kořeny v jeho teoretické, badatelské, ale i výukové činnosti. Promítá se do jeho pedagogického působení, které je založeno na Maňákových tacitních pedagogických znalostech a zkušenostech.
In English
This paper aims to introduce Maňák’s approach to activity and creativity and describe how this approach is reflected in his educational practice. The first part characterizes his approach, the second part explores its roots, and the third part tries to identify it in his educational practice. The qualitative analysis can be summarized in several points. The core of Maňák’s approach is the following triad: activity – independence – creativity. Based on his research, Maňák formulates the principle of gradual development of activity, independence and creativity, and posits that this process should respect the individual abilities of the pupils. The roots of Maňák’s approach lie in his theoretical, research, and teaching activities. It is reflected in his educational practice, which is based on his tacit educational knowledge and experience.
Links
GA13-20049S, research and development project |
|