J 2014

Aktivita a tvořivost v Maňákově pojetí a jeho pedagogické činnosti

ŠVEC, Vlastimil

Basic information

Original name

Aktivita a tvořivost v Maňákově pojetí a jeho pedagogické činnosti

Name (in English)

Maňák's approach to activity and creativity and its reflection in his educational practice

Authors

ŠVEC, Vlastimil (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Pedagogická orientace, 2014, 1211-4669

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/14:00074413

Organization unit

Faculty of Education

Keywords in English

activity; creativity; independence; Maňák’s approach to activity and creativity; principle of gradual development; tacit knowledge
Změněno: 24/2/2015 19:27, prof. PhDr. Vlastimil Švec, CSc.

Abstract

V originále

Cílem studie je charakterizovat Maňákovo pojetí aktivity a tvořivosti a nastínit, jak se toto pojetí projevuje v jeho pedagogické činnosti. V její první části je charakterizováno Maňákovo pojetí aktivity a tvořivosti. Druhá část si všímá kořenů tohoto pojetí a třetí se pokouší ukázat toto pojetí v jeho pedagogické činnosti. Zjištění plynoucí z kvalitativní analýzy lze shrnout do několika tezí. Jádrem Maňákova pojetí je triáda pojmů aktivita – samostatnost (samostatná práce) – tvořivost žáků. J. Maňák dospěl na základě svých výzkumů k tzv. principu postupnosti, který vyjadřuje požadavek, aby aktivita, samostatnost a tvořivost byly u žáků rozvíjeny postupně a respektovaly žákovy možnosti. Maňákovo pojetí aktivity a tvořivosti má kořeny v jeho teoretické, badatelské, ale i výukové činnosti. Promítá se do jeho pedagogického působení, které je založeno na Maňákových tacitních pedagogických znalostech a zkušenostech.

In English

This paper aims to introduce Maňák’s approach to activity and creativity and describe how this approach is reflected in his educational practice. The first part characterizes his approach, the second part explores its roots, and the third part tries to identify it in his educational practice. The qualitative analysis can be summarized in several points. The core of Maňák’s approach is the following triad: activity – independence – creativity. Based on his research, Maňák formulates the principle of gradual development of activity, independence and creativity, and posits that this process should respect the individual abilities of the pupils. The roots of Maňák’s approach lie in his theoretical, research, and teaching activities. It is reflected in his educational practice, which is based on his tacit educational knowledge and experience.

Links

GA13-20049S, research and development project
Name: Osvojování tacitních znalostí studenty učitelství v průběhu jejich pedagogické praxe
Investor: Czech Science Foundation