2014
Kvantitativní analýza výukových situací z pohledu rozvíjení kompetence k učení ve výuce zeměpisu: vybrané výsledky výzkumu.
LOKAJÍČKOVÁ, VeronikaZákladní údaje
Originální název
Kvantitativní analýza výukových situací z pohledu rozvíjení kompetence k učení ve výuce zeměpisu: vybrané výsledky výzkumu.
Autoři
LOKAJÍČKOVÁ, Veronika
Vydání
Školní vzdělávání: podmínky, aktéři, kurikulum procesy, výsledky, 2014
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Změněno: 6. 3. 2015 18:32, Mgr. Veronika Lokajíčková, Ph.D.
V originále
Autorka se zabývá zkoumáním kvality výuky ve výukových situacích zeměpisu z hlediska cílové kategorie kompetence k učení. Hlavním cílem příspěvku je objasnění nejdůležitějších souvislostí mezi kvantitativním výzkumem založeným na kategorizovaných datech a kvalitativním výzkumem založeném na metodice 3A. Dílčí cíle jsou orientovány na zjišťování důležitých determinant kvality výuky v rámci cílové kategorie kompetence k učení. Autorka mimo jiné zjistila, že v pozorované výuce žák minimálně zadává učební úlohy a minimálně se podílí na jejich hodnocení, protože učitel nahrazuje žákovské poznávací aktivity vlastním výkladem a hodnocením činností (tzv. odcizené poznávání). Kromě toho žáci téměř vůbec nepracují s chybou, mnohem častěji docházelo jen k nápravě žákovské chyby ze strany učitele. Naopak ve velké míře je žák řešitelem učebních úloh, nicméně, řešené učební úlohy se opírají o silnou faktografickou základnu a mají nižší kognitivní náročnost.
Anglicky
Author looks into the quality of teaching and learning in Geography classroom situations from the perspective of the goal category: learning competency. The paper aims to clarify the connections between qualitative research based on categorised data on the one hand and qualitative research based on the 3A methodology on the other.
Návaznosti
MUNI/A/0908/2013, interní kód MU |
|