k 2014

Kvantitativní analýza výukových situací z pohledu rozvíjení kompetence k učení ve výuce zeměpisu: vybrané výsledky výzkumu.

LOKAJÍČKOVÁ, Veronika

Základní údaje

Originální název

Kvantitativní analýza výukových situací z pohledu rozvíjení kompetence k učení ve výuce zeměpisu: vybrané výsledky výzkumu.

Autoři

LOKAJÍČKOVÁ, Veronika

Vydání

Školní vzdělávání: podmínky, aktéři, kurikulum procesy, výsledky, 2014

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta
Změněno: 6. 3. 2015 18:32, Mgr. Veronika Lokajíčková, Ph.D.

Anotace

V originále

Autorka se zabývá zkoumáním kvality výuky ve výukových situacích zeměpisu z hlediska cílové kategorie kompetence k učení. Hlavním cílem příspěvku je objasnění nejdůležitějších souvislostí mezi kvantitativním výzkumem založeným na kategorizovaných datech a kvalitativním výzkumem založeném na metodice 3A. Dílčí cíle jsou orientovány na zjišťování důležitých determinant kvality výuky v rámci cílové kategorie kompetence k učení. Autorka mimo jiné zjistila, že v pozorované výuce žák minimálně zadává učební úlohy a minimálně se podílí na jejich hodnocení, protože učitel nahrazuje žákovské poznávací aktivity vlastním výkladem a hodnocením činností (tzv. odcizené poznávání). Kromě toho žáci téměř vůbec nepracují s chybou, mnohem častěji docházelo jen k nápravě žákovské chyby ze strany učitele. Naopak ve velké míře je žák řešitelem učebních úloh, nicméně, řešené učební úlohy se opírají o silnou faktografickou základnu a mají nižší kognitivní náročnost.

Anglicky

Author looks into the quality of teaching and learning in Geography classroom situations from the perspective of the goal category: learning competency. The paper aims to clarify the connections between qualitative research based on categorised data on the one hand and qualitative research based on the 3A methodology on the other.

Návaznosti

MUNI/A/0908/2013, interní kód MU
Název: Školní vzdělávání: podmínky, aktéři, procesy, výsledky (Akronym: SKOLA 2014)
Investor: Masarykova univerzita, Školní vzdělávání: podmínky, aktéři, procesy, výsledky, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty