ČAPKA, František and Jaroslav VACULÍK. Dějiny Polska v českých učebnicích dějepisu na základních školách (Hiistory of Poland in Czech history textbooks for primary schools). In Bracová B.- Labischová D. Vzájemný obraz souseda v polských a českých školních učebnicích. první. Ostrava: Filozofická fakulta Ostravské univerzity, 2014, p. 51-57. ISBN 978-80-7464-502-0.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Dějiny Polska v českých učebnicích dějepisu na základních školách
Name in Czech Dějiny Polska v českých učebnicích dějepisu na základních školách
Name (in English) Hiistory of Poland in Czech history textbooks for primary schools
Authors ČAPKA, František (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Jaroslav VACULÍK (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition první. Ostrava, Vzájemný obraz souseda v polských a českých školních učebnicích, p. 51-57, 7 pp. 2014.
Publisher Filozofická fakulta Ostravské univerzity
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 60101 History
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14410/14:00079249
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-7464-502-0
Keywords (in Czech) základní škola; gymnázium; dějiny Polska; vzdělávací nakladatelství; učebnice; interaktivní metoda; výuka dějepisu
Keywords in English primary school; gramma school; Polish history; educational publishing house; textbooks; interactive form; teaching of history
Tags Reviewed
Changed by Changed by: prof. PhDr. Jaroslav Vaculík, CSc., učo 2734. Changed: 27/3/2015 19:52.
Abstract
Příspěvek provádí rozbor zastoupení polských dějin v českých dějepisných učebnicích dvou ucelených řad učebnic v pedagogických nakladatelstvích Scientia v Praze a Nová škola v Brně od 7. do 9. ročníku základních škol. Zamyšlení nad stavem zastoupení polských dějin v uvedených učebnicích opravňuje ke konstatování, že je vcelku úměrné možnostem dějepisného vyučování od raného středověku do současnosti. Učebnice přispívají k posilování obrazu Poláků u české mladé generace. Studie vychází z vědeckého rozboru metodických postupů a archivních dokumentů.
Abstract (in English)
The contribution analyses the representation of Polish history in Czech textbooks of history on the of two coherent series of textbooks publishing by the Scientia publishing house in Prague and the Nová škola (New School) publishing house in Brno from the 7th to 9th grade of primary school. Thoughts on the state of the representation of Polish history in presented textbooks allow us to state that it is generally commensurate with the possibilities of history teaching from the early Middle Ages to the present. The textbooks contribute to strenghtening of the image of Poles in Czech young generation. The study is based on scientific analysis of methodological approaaches and archival documents.
PrintDisplayed: 31/5/2024 08:33