JANÍK, Miroslav, Karolína PEŠKOVÁ and Marcela JANÍKOVÁ. Standardy pro učitelské vzdělávání v Německu a ve Švýcarsku: okolnosti jejich vzniku a působení (Standards for Teacher Education in Germany and Switzerland: circumstances of their formation and effectiveness). 2014.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Standardy pro učitelské vzdělávání v Německu a ve Švýcarsku: okolnosti jejich vzniku a působení
Name (in English) Standards for Teacher Education in Germany and Switzerland: circumstances of their formation and effectiveness
Authors JANÍK, Miroslav, Karolína PEŠKOVÁ and Marcela JANÍKOVÁ.
Edition 2014.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) standardy;učitelské vzdělávání;kvalita vzdělávání;působení
Keywords in English standards;teacher education;quality of education;effectiveness
Changed by Changed by: Mgr. Karolína Dundálková, Ph.D., učo 105646. Changed: 17/3/2015 12:26.
Abstract
Standardy pro učitelské vzdělávání jsou ve Spolkové republice Německo (SRN) v posledním desetiletí vytvářeny na objednávku Konference ministrů kultury (KMK). Ve Švýcarsku vznikají na univerzitní půdě. Jejich společným deklarovaným cílem je zvýšit kvalitu ve vzdělávání prostřednictvím vymezení a ověřování kompetencí absolventů učitelství a souvisejících evaluací učitelského vzdělávání. V tomto textu analyzujeme vývoj problematiky z pohledu badatelů stojících vně daný systém a v závěru jej vztahujeme k situaci v České republice.
Abstract (in English)
The standards for teacher education in Germany have been developed on request of The Conference of German Education Ministers (KMK). In Switzerland Standards hab been developed on Universities. Their common declared aim is to enhance the quality of education by means of defining and checking competencies of graduates of teacher education programmes and related evaluations of teacher education. In this context, we analyse the development of this issue from the point of view of researchers who stand outside the system and conclude by comparing the situation with the Czech Republic.
PrintDisplayed: 24/8/2024 11:28