JANÍK, Tomáš. Rozvíjející hospitace aneb o poznávání a sdílení v učitelské profesi. (Constructive hospitation: on knowledge sharing in the teaching profession). In Bohumír Bastl & Miroslav Lávička. Setkání učitelů matematiky 2014. Plzeň: Vydavatelský servis, 2014, p. 11-20. ISBN 978-80-86843-46-9.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Rozvíjející hospitace aneb o poznávání a sdílení v učitelské profesi.
Name in Czech Rozvíjející hospitace aneb o poznávání a sdílení v učitelské profesi.
Name (in English) Constructive hospitation: on knowledge sharing in the teaching profession
Authors JANÍK, Tomáš (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Plzeň, Setkání učitelů matematiky 2014, p. 11-20, 10 pp. 2014.
Publisher Vydavatelský servis
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14410/14:00094509
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-86843-46-9
Keywords (in Czech) hospitace; výuka; učitelská profese; sdílení znalostí
Keywords in English hospitation; instruction; teaching profession; knowledge sharing
Tags Reviewed
Changed by Changed by: prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed., učo 17210. Changed: 26/4/2018 22:47.
Abstract
Příspěvek se týká otázky, jak se utvářejí a šíří didaktické poznatky. Do jaké míry přicházejí k učitelům zvnějšku od výzkumníků? Do jaké míry je generují sami učitelé, takže se od nich mohou naopak výzkumníci učit? V textu je pozornost věnována tzv. "rozvíjející hospitaci" jako metodě poznávání a učení a jako nástroji zkvalitňování výuky. V souvislosti s potřebou šíření a sdílení didaktických poznatků mezi učiteli je zdůrazněn význam případové studie. Hlavním cílem je ukázat, že péče o vztahy mezi praxí a teorií je vysoce žádoucí a oboustranně prospěšná.
Abstract (in English)
The paper focuses on the ways in which didactic knowledge is developed and shared. The roles of teaches and researches in this developing and sharing are considered. "Constructive hospitation" is considered as a method for cognising and learning and as a tool for improving instruction. The importance of case studies in developing and sharing didactic knowledge is emphasised.
Links
GA14-06480S, research and development projectName: Utváření didaktického vědění pro zlepšení: rozvíjení kvality výuky
Investor: Czech Science Foundation, Producing pedagogical knowledge for improvement: altering teaching situations for the better
PrintDisplayed: 24/5/2024 21:16