SYSLOVÁ, Zora and Jana MAJERČÍKOVÁ. Ako učiteľky materských škôl vnímajú svoju profesijnú zdatnosť pre spoluprácu s rodičmi (How Pre-school Teachers Perceive their Self-efficacy to Work with Parents). In Poláchová, Vašťatková, Jana, Kaněčková, Dvořáková, Eva. Pedagogický výzkum: Spojnice mezi teorií a praxí. Olomouc: Gevak, 2014, p. 47-58. ISBN 978-80-86768-90-8.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Ako učiteľky materských škôl vnímajú svoju profesijnú zdatnosť pre spoluprácu s rodičmi
Name in Czech Jak učitelky mateřských škol vnímají svoji profesní zdatnost pro spolupráci s rodiči
Name (in English) How Pre-school Teachers Perceive their Self-efficacy to Work with Parents
Authors SYSLOVÁ, Zora (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Jana MAJERČÍKOVÁ (703 Slovakia, guarantor).
Edition Olomouc, Pedagogický výzkum: Spojnice mezi teorií a praxí, p. 47-58, 12 pp. 2014.
Publisher Gevak
Other information
Original language Slovak
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form storage medium (CD, DVD, flash disk)
RIV identification code RIV/00216224:14410/14:00079279
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-86768-90-8
Keywords (in Czech) profesní zdatnost; učitelka mateřské školy; výzkum; dotazník ZdUR; rodiče; spolupráce
Keywords in English self - efficacy; pre-school teacher; research; questionnaire ZdUR; parents; cooperation
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D., učo 243595. Changed: 13/3/2015 12:44.
Abstract
Profesijná zdatnosť (self-efficacy) učiteľa vyjadruje jeho presvedčenie o svojich schopnostiach, ktoré sa spájajú s výkonom učiteľskej profesie. Jej súčasťou je aj zdatnosť pre spoluprácu s rodičmi. Odráža sebadôveru učiteľa v to, ako je schopný využiť potenciál rodiny a rodičov vo vzdelávaní a prístupe ku konkrétnemu žiakovi, dieťaťu a škole. V roku 2014 bol realizovaný výskum sel-efficacy učiteliek MŠ spolupracovať s rodičmi v Čechách. Využitý bol slovenský dotazník Zdatnosť učiteľov spolupracovať s rodičmi (ZdUR) autorov Majerčíková & Gavora (2011, publikovaný 2013). Podobne ako na Slovensku, aj české učiteľky majú pomerne silné presvedčenie o tom, že činnosti s rodičmi zvládnu dobre. Z výsledkov vyplýva, že najvyššie dosiahnuté vzdelanie nie je faktorom, ktorý by ovplyvňoval úroveň self-efficacy učiteliek MŠ.
Abstract (in Czech)
Profesní zdatnost (self-efficacy) učitele vyjadřuje jeho přesvědčení o svých schopnostech, které jsou propojeny s výkonem učitelské profese. Její součástí je i zdatnost pro spolupráci s rodiči. Odráží sebedůvěru učitele v to, jak je schopný využít potenciál rodiny a rodičů ve vzdělávání a přístupu ke konkrétnímu Žákovi či dítěti a škole. V roce 2014 byl realizovaný výzkum sel-efficacy učitelek MŠ spolupracovat s rodiči v Čechách. Využitý byl slovenský dotazník Zdatnosť učiteľov spolupracovať s rodičmi (ZdUR) autorů Majerčíkové & Gavory (2011, publikovaný 2013). Podobně jako na Slovensku, i české učitelky mají poměrně silné přesvědčení o tom, že činnosti s rodiči zvládnají dobře. Z výsledků vyplývá, že nejvyšší dosažené vzdělání není je faktorem, který by ovlivňoval úroveň self-efficacy učitelek MŠ.
Abstract (in English)
Self - efficacy of teacher expresses his conviction about his own abilities, which are connected together with achievements of teacher's job. Part of it is as well his capability of cooperation with parents. It reflexes self - confidence of the teacher in that he is capable of using potential of family and parents in education and approach to a certain pupil, child and school. In 2014, there was realization of research into a self - efficacy of pre-school teachers in cooperation with parents in Czech Republic. They've used Slovakian questionnaire "Self - efficacy of teachers in cooperation with parents" (ZdUR) authors Majercikova & Gavora (2011, published 2013). Similar like in Slovakia, even Czech teachers have rather strong conviction that they would handle activities with parents well. We've learnt from these results that the highest education is not the factor that would influence the quality of self - efficacy of pre-school teachers.
PrintDisplayed: 29/5/2024 16:26