2014
Ako učiteľky materských škôl vnímajú svoju profesijnú zdatnosť pre spoluprácu s rodičmi
SYSLOVÁ, Zora a Jana MAJERČÍKOVÁZákladní údaje
Originální název
Ako učiteľky materských škôl vnímajú svoju profesijnú zdatnosť pre spoluprácu s rodičmi
Název česky
Jak učitelky mateřských škol vnímají svoji profesní zdatnost pro spolupráci s rodiči
Název anglicky
How Pre-school Teachers Perceive their Self-efficacy to Work with Parents
Autoři
SYSLOVÁ, Zora (203 Česká republika, domácí) a Jana MAJERČÍKOVÁ (703 Slovensko, garant)
Vydání
Olomouc, Pedagogický výzkum: Spojnice mezi teorií a praxí, od s. 47-58, 12 s. 2014
Nakladatel
Gevak
Další údaje
Jazyk
slovenština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
paměťový nosič (CD, DVD, flash disk)
Kód RIV
RIV/00216224:14410/14:00079279
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-80-86768-90-8
Klíčová slova česky
profesní zdatnost; učitelka mateřské školy; výzkum; dotazník ZdUR; rodiče; spolupráce
Klíčová slova anglicky
self - efficacy; pre-school teacher; research; questionnaire ZdUR; parents; cooperation
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 13. 3. 2015 12:44, doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D.
V originále
Profesijná zdatnosť (self-efficacy) učiteľa vyjadruje jeho presvedčenie o svojich schopnostiach, ktoré sa spájajú s výkonom učiteľskej profesie. Jej súčasťou je aj zdatnosť pre spoluprácu s rodičmi. Odráža sebadôveru učiteľa v to, ako je schopný využiť potenciál rodiny a rodičov vo vzdelávaní a prístupe ku konkrétnemu žiakovi, dieťaťu a škole. V roku 2014 bol realizovaný výskum sel-efficacy učiteliek MŠ spolupracovať s rodičmi v Čechách. Využitý bol slovenský dotazník Zdatnosť učiteľov spolupracovať s rodičmi (ZdUR) autorov Majerčíková & Gavora (2011, publikovaný 2013). Podobne ako na Slovensku, aj české učiteľky majú pomerne silné presvedčenie o tom, že činnosti s rodičmi zvládnu dobre. Z výsledkov vyplýva, že najvyššie dosiahnuté vzdelanie nie je faktorom, ktorý by ovplyvňoval úroveň self-efficacy učiteliek MŠ.
Česky
Profesní zdatnost (self-efficacy) učitele vyjadřuje jeho přesvědčení o svých schopnostech, které jsou propojeny s výkonem učitelské profese. Její součástí je i zdatnost pro spolupráci s rodiči. Odráží sebedůvěru učitele v to, jak je schopný využít potenciál rodiny a rodičů ve vzdělávání a přístupu ke konkrétnímu Žákovi či dítěti a škole. V roce 2014 byl realizovaný výzkum sel-efficacy učitelek MŠ spolupracovat s rodiči v Čechách. Využitý byl slovenský dotazník Zdatnosť učiteľov spolupracovať s rodičmi (ZdUR) autorů Majerčíkové & Gavory (2011, publikovaný 2013). Podobně jako na Slovensku, i české učitelky mají poměrně silné přesvědčení o tom, že činnosti s rodiči zvládnají dobře. Z výsledků vyplývá, že nejvyšší dosažené vzdělání není je faktorem, který by ovlivňoval úroveň self-efficacy učitelek MŠ.
Anglicky
Self - efficacy of teacher expresses his conviction about his own abilities, which are connected together with achievements of teacher's job. Part of it is as well his capability of cooperation with parents. It reflexes self - confidence of the teacher in that he is capable of using potential of family and parents in education and approach to a certain pupil, child and school. In 2014, there was realization of research into a self - efficacy of pre-school teachers in cooperation with parents in Czech Republic. They've used Slovakian questionnaire "Self - efficacy of teachers in cooperation with parents" (ZdUR) authors Majercikova & Gavora (2011, published 2013). Similar like in Slovakia, even Czech teachers have rather strong conviction that they would handle activities with parents well. We've learnt from these results that the highest education is not the factor that would influence the quality of self - efficacy of pre-school teachers.