D 2014

Ako učiteľky materských škôl vnímajú svoju profesijnú zdatnosť pre spoluprácu s rodičmi

SYSLOVÁ, Zora a Jana MAJERČÍKOVÁ

Základní údaje

Originální název

Ako učiteľky materských škôl vnímajú svoju profesijnú zdatnosť pre spoluprácu s rodičmi

Název česky

Jak učitelky mateřských škol vnímají svoji profesní zdatnost pro spolupráci s rodiči

Název anglicky

How Pre-school Teachers Perceive their Self-efficacy to Work with Parents

Autoři

SYSLOVÁ, Zora (203 Česká republika, domácí) a Jana MAJERČÍKOVÁ (703 Slovensko, garant)

Vydání

Olomouc, Pedagogický výzkum: Spojnice mezi teorií a praxí, od s. 47-58, 12 s. 2014

Nakladatel

Gevak

Další údaje

Jazyk

slovenština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

paměťový nosič (CD, DVD, flash disk)

Kód RIV

RIV/00216224:14410/14:00079279

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-86768-90-8

Klíčová slova česky

profesní zdatnost; učitelka mateřské školy; výzkum; dotazník ZdUR; rodiče; spolupráce

Klíčová slova anglicky

self - efficacy; pre-school teacher; research; questionnaire ZdUR; parents; cooperation

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 13. 3. 2015 12:44, doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D.

Anotace

V originále

Profesijná zdatnosť (self-efficacy) učiteľa vyjadruje jeho presvedčenie o svojich schopnostiach, ktoré sa spájajú s výkonom učiteľskej profesie. Jej súčasťou je aj zdatnosť pre spoluprácu s rodičmi. Odráža sebadôveru učiteľa v to, ako je schopný využiť potenciál rodiny a rodičov vo vzdelávaní a prístupe ku konkrétnemu žiakovi, dieťaťu a škole. V roku 2014 bol realizovaný výskum sel-efficacy učiteliek MŠ spolupracovať s rodičmi v Čechách. Využitý bol slovenský dotazník Zdatnosť učiteľov spolupracovať s rodičmi (ZdUR) autorov Majerčíková & Gavora (2011, publikovaný 2013). Podobne ako na Slovensku, aj české učiteľky majú pomerne silné presvedčenie o tom, že činnosti s rodičmi zvládnu dobre. Z výsledkov vyplýva, že najvyššie dosiahnuté vzdelanie nie je faktorom, ktorý by ovplyvňoval úroveň self-efficacy učiteliek MŠ.

Česky

Profesní zdatnost (self-efficacy) učitele vyjadřuje jeho přesvědčení o svých schopnostech, které jsou propojeny s výkonem učitelské profese. Její součástí je i zdatnost pro spolupráci s rodiči. Odráží sebedůvěru učitele v to, jak je schopný využít potenciál rodiny a rodičů ve vzdělávání a přístupu ke konkrétnímu Žákovi či dítěti a škole. V roce 2014 byl realizovaný výzkum sel-efficacy učitelek MŠ spolupracovat s rodiči v Čechách. Využitý byl slovenský dotazník Zdatnosť učiteľov spolupracovať s rodičmi (ZdUR) autorů Majerčíkové & Gavory (2011, publikovaný 2013). Podobně jako na Slovensku, i české učitelky mají poměrně silné přesvědčení o tom, že činnosti s rodiči zvládnají dobře. Z výsledků vyplývá, že nejvyšší dosažené vzdělání není je faktorem, který by ovlivňoval úroveň self-efficacy učitelek MŠ.